Kreative teknikker i kreative prosesser
Kreativ prosess
En kreativ problemløsningsprosess
inneholder ett eller flere av syv karakteristiske trinn eller faser.
I mange kreative prosesser kan disse
trinnene være slått sammen eller være spaltet i flere undertrinn.
Rekkefølgen kan også være en annen.
-
Avklaring av situasjonen
-
Informasjon
-
Problemanalyse og
problemformulering
-
Ideer
-
Løsning
-
Aksept
-
Handlingsplan
En typisk systematisk framgangsmåte er at vi har en situasjon som vi ønsker å gjøre noe med. Vi skal ende opp
med en handling som fører til det ønskede resultat.
Før vi kommer så langt, går vi gjennom en kreativ
problemløsningsprosess.
1 Avklaring av
situasjonen
Dette er å finne og avklare den
situasjonen du er i og hvor du ønsker å komme. Dette gapet mellom nå
situasjon og ønsket situasjon kaller vi i kreativitet for et problem. Det vil si problemet,
oppgaven eller utfordringen du ønsker å gjøre noe med.
Noen ganger er dette klart når du starter
den kreativ prosessen. Andre ganger må du legge inn mye arbeid for å
finne det kreative problem du skal arbeide med.
2 Informasjon/fakta
All problemløsende tenkning bruker informasjoner. Det gjør også
kreativ tenkning. Vi må
vite noe om situasjonen, hva vi ønsker, hvilke muligheter som finnes o.l.
3 Problemanalyse og problemformulering
For å kunne løse et problem bør vi formulere det. Ofte vil
vi prøve å forstå problemet bedre, se nye sider ved eller finne en ny
formulering.
4 Ideer
Etter at vi har formulert problemet prøver vi å finne
ideer. Dette kan være ideer til løsning eller ideer til hvordan vi skal gå
fram for å finne en løsning.
5 Løsning
Vi arbeider videre med ideene for å føre dem fram til en
løsning.
6 Aksept
En viktig del av gjennomføringen, er å få løsningen
akseptert. Av oss selv og av andre. Dette er også noe vi pleier å ta hensyn
til når vi bearbeider løsninger.
7 Handlingsplan
Et problem er ikke løst før handlingen er gjennomført. Vi må derfor, som
en del av den kreative prosess, sette opp en plan over hvordan vi skal
gå fram for å gjennomføre løsningen av problemet.
Hoppe mellom trinn
I praksis vil vi ofte bytte om på rekkefølgen av disse
trinnene og hoppe mellom dem etter behov. For eksempel vil vi ofte finne at det
er nødvendig med mer informasjon etter at vi har formulert problemet.
|
Kreative teknikker i kreative prosesser
1 Avklaring av
situasjonen
Kreative teknikker for dette trinnet
er:
Andres synsvinkler
Dagdrømmer
Forberedelse til problemløsning
- Sjekkliste 1
Hva - hvis analyse
Hvorfor - hvorfor analyse
Lær av andre
Ønsketenkning
Det er også mulig å gjøre
situasjonstrinnet mer grundig. Du kan i situasjonsavklaringen bruke
alle teknikkene som kan brukes på fakta- og problem trinnene.
Du kan
også gjøre den mer grundige gjennomgang på de egne trinn for
fakta/informasjon og problem.
2 Informasjoner og
fakta
Kreative teknikker for dette trinnet
er:
Andres synsvinkler
Bildetenkning
Divergens - konvergens
Informasjon - Finn,
analyser og velg
Lær av andre
3 Problem: Analyse
og valg av problem
Kreative teknikker for dette trinnet
er:
Analogier
Andres synsvinkler
Assosiasjoner
Bildetenkning
Bionikk
Divergens - konvergens
Hva - hvis analyse
Hvorfor - hvorfor analyse
Lær av andre
Problemanalyse
Problemanalyse -
Bryt ned problemet
Problemanalyse -
Det egentlige problem
Problemanalyse -
Hvorfor-hvorfor-analyse
Problemanlyse - Hva slags problem?
Problemanlyse - Hva-hvis-analyse
Spørsmålsanalyse av problemene
Velg hensiktsmessig problem
Ønsketenkning
4 Finne ideer
Kreative teknikker for dette trinnet
er:
Analogier
Andres synsvinkler
Assosiasjoner
Bildetenkning
Bionikk
Dagdrømmer
Del opp og sett sammen
Divergens - konvergens
Finn det positive
Idéstimuli - Se på informasjonene og problemene
Idéstimuli - Gjenstander
Idéstimuli - Bilder
Idéstimuli - Lyder
Idéstimuli - Ord
Idéstimuli - Lukter
Konstruktive kommentarer
Lær av andre
Naturens løsninger
Osbornes idégenererende spørreteknikk
Stimuler flere sanser
Tegn ideene
Tenkning i bilder
Tvungne sammenhenger
Velge ideer
Villeste ide
Ønsketenkning
5 Løsning: Velge
og bearbeide ideer
Kreative teknikker for dette trinnet
er:
Analyser gjennomføringen
Andres synsvinkler
Bearbeide ideer
Bildetenkning
Del opp og sett sammen
Finn det positive
Hva - hvis analyse
Konstruktive kommentarer
Kriteriene for å
velge en god løsning
Lær av andre
Negativ brainstorming
Valgkriterier
6 Aksept: Gjøre
løsningen mer akseptabel (Godtagbar)
Kreative teknikker for dette trinnet
er:
Analyser gjennomføringen
Andres synsvinkler
Bearbeide ideer
Gjør løsningen mer akseptabel
Lær av andre
Valgkriterier
7 Handlingsplan
Kreative teknikker for dette trinnet
er:
Analyser gjennomføringen
Andres synsvinkler
Bearbeide ideer
Bildetenkning
Handlingsplan
Lær av andre
Vil du bruke en kreativ teknikk på andre trinn enn forslått her,
gjør som du selv vil.
|
Bruke kreative teknikker
Praktisk bruk av
kreative teknikker
En kreativ teknikk er ikke noe fast
og statisk som bare kan brukes på en måte. En kreativ teknikk kan
endres etter hva du bruker den til. Vær derfor ikke redd for å
eksperimentere med bruken av kreative teknikker.
Tilpass kreative
teknikker
En kreativ teknikk brukes ofte på
litt forskjellig måte avhengig av hvilket trinn i en kreativ prosess
den brukes på.
La oss ta som eksempel den kreative
teknikk "Andres synsvinkler".
På sitasjonstrinnet kan vi spørre:
"Hvordan vil andre oppfatte denne situasjonen". "Hvordan ville andre
beskrive denne situasjonen?" "Hvilke erfaringer har andre med slike
situasjoner?"
På fakta og informasjonstrinnet kan
vi spørre: "Hvilke fakta/informasjoner/opplysninger kan andre ha
her?"
På problemtrinnet kan vi spørre:
"Hvordan oppfatter andre dette problemet?" "Hvilke problemer ser
andre i denne sammenheng?"
På idétrinnet kan vi spørre: "Hvilke
ideer vil andre ha kommet med?" "Hvordan har andre løst tilsvarende
problemer?"
På løsningstrinnet kan vi spørre:
"Hvilke ideer ville andre ha valgt?" "Hvilke kriterier ville andre
ha lagt vekt på?" "Hvordan har andre gjennomført slike ideer?"
På akseptrinnet kan vi spørre: "Hvem
ville andre ha tatt hensyn til?" "Hvilke kriterier ville andre ha
valgt her?"
På handlingstrinnet kan vi spørre:
"Hvordan vill andre ha gått fram for å gjennomføre en slik
ide/løsning?" "Hvilke problemer ville andre se i forbindelse med
gjennomføringen?"
Bruk som du selv
vil
Kreative teknikker skal være
hjelpemidler som gjør deg mer kreativ. Ikke stengsler for din
kreative utfoldelse. Bruk derfor de kreative teknikkene som du selv
vil.
MEN: Det kan være lurt å først lære
deg å bruke de kreative teknikkene på standard måte før du endrer
dem. Da vil du forstå de kreative teknikkene bedre. Du vil også
kunne anvende de kreative teknikkene friere og smartere.
|