? ? ?

          NorsK INSTITUTT FOR KREATIVITET 

                                                    NIK     

 Forside Kreativitet Tjenester Temaer Nettverk Litteratur

 

Hvorfor - hvorfor analyse

Hvorfor - hvorfor analyse

Hvorfor - hvorfor analyse kan brukes til å finne bakenforliggende problemer, årsaker til at problemet er tatt opp, og motivene for å gjøre noe med det.

Hvorfor - hvorfor analyse brukes også til å finne sammenhenger, spesielt årsakssammenhenger.

Hvorfor - hvorfor analyse er også effektiv til å gi forståelse.

Hvorfor - hvorfor analyse kan brukes i svært alvorlige sammenhenger eller som en slags selskapslek.

 

Beskrivelsen er tatt fra bøkene:

Praktisk nytenkning - Systematisk og kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth

Kreativ undervisning
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik

Hvorfor - hvorfor analyse

Vi starter med å spørre hvorfor ut fra den opprinnelige problemformuleringen.

Vi kan få ett eller flere svar på dette spørsmålet.

Ut fra disse svarene spør vi på nytt hvorfor.

Og slik fortsetter vi så lenge vi får noe fornuftig ut av det.

 

Eksempel: Hvorfor - hvorfor analyse

Knyte skolissen

Et eksempel på Hvorfor - hvorfor analyse er:

  • Hvorfor knytter du skolissen din?
  • Fordi jeg ikke vil snuble.
  • Hvorfor vil du ikke snuble?
  • Fordi jeg ikke vil slå meg.
  • Hvorfor vil du ikke slå deg?
  • Fordi det gjør vondt.
  • Eller: Fordi da kan jeg skade meg så jeg ikke får være med på fotballkampen på torsdag.

Nytt produkt

Et eksempel på Hvorfor - hvorfor analyse er:

  • SPØRSMÅL 1: Hvorfor ønsker du å lage et nytt produkt?

  • SVAR 1: For å få et nytt og godt produkt til bedriften.

  • SVAR 2: Fordi det er min jobb å utvikle dette.

  • SPØRSMÅL 2: Hvorfor ønsker dere et nytt produkt?

  • SVAR: Vi trenger å selge mer for at bedriften skal gå godt. Osv.