Assosiasjoner
Tankeforbindelse
Ordet assosiasjon betyr forbindelse. I vår sammenheng betyr
det tankeforbindelse. Vi er flinke til å assosiere
Hjernen er veldig flink til å assosiere. Det er tydelig at hjernen bruker assosiasjoner når den lagrer informasjon. Det ser vi ofte ved at når vi får høre eller se en ting, får dette fram andre ting i hjernen som ofte kan se ut til å være ganske fjernt fra det vi opprinnelig så på. Sammenhengen er der ved en assosiasjon, eventuelt ved en
analogi.
Dette kan også brukes aktivt. Vi kan finne ideer ved hjelp av assosiasjoner og vi kan forstå ting bedre ved hjelp av assosiasjoner.
Husk bedre med assiasjoner
Vi kan også hjelpe på hukommelsen ved å bruke assosiasjoner mer aktivt.
Når vi lærer noe vi ønsker å huske, kan vi spørre oss selv hva slags assosiasjoner dette gir. Og hva slags analogier finnes. Dette kan gjøre det lettere å hente fram informasjonen i hukommelsen.
Beskrivelsen er tatt fra bøkene:
Praktisk nytenkning - Systematisk og
kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth
Kreativ undervisning
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik
|
Ideer fra en assosiasjonsrekke
Fra eple til skrujern
Vi skal se på problemet:
Hvordan forbedre konstruksjonen av et vanlig skrujern?
Vi starter med et eple. Fra et eple kan vi få følgende assosiasjonsrekke:
Eple - tre - jord - jordbruk - bønder - kuer - melk - maling
- malingsflekkete hender - fregner - vakre ansikter.
Etter å ha brukt slike frie assosiasjoner kan vi gå inn i
et ledd i rekka og knytte det sammen med problemet vårt.
Til forbedringen av skrujernet kan vi få disse ideene:
- Skaftet kan gjøres trekantet for å gi bedre grep. Eller
det kan være firkantet, slik at vi kan få feste til en skiftenøkkel på det.
- Kuer gir lær. Vi kan lage eksklusive skrujern i læretui.
- En rørepinne for maling som kan festes på skrujernet.
Assosiasjoner i undervisning
De fleste former for assosiasjonsoppgaver virker utviklende på kreativiteten. Noen eksempler er:
Lage et eventyr
Hver elev kommer med en setning. Neste elev kommer med en ny setning osv. osv.
Assosiasjoner til gjenstander
Læreren viser fram en gjenstand, for eksempel en kvist med blader på. Han spør så hva elevene tenker på i forbindelse med dette.
|
Bruk assosiasjoner aktivt
Mennesket er svært dyktig til å assosiere. Du er det. Bruk
denne ferdigheten aktivt i problemløsning.
Assosiasjoner kan gjøres gjennom ord, bilder, lukter osv.
Hjernen arbeider mye ved hjelp av assosiasjoner.
Underbevisstheten kan bruke assosiasjoner til å gi tips og beskjeder.
Vi kan bruke assosiasjoner til å knytte noe sammen
med problemet vårt.
Vi kan også bruke assosiasjoner til å fjerne oss
tankemessig fra problemet, før vi igjen nærmer oss det.
Fyll hjernen med mange forskjellige informasjoner, inntrykk,
metoder og stimuli fra helt forskjellige områder. Det vil danne grunnlaget for
mange seinere AHA-er, via assosiasjoner og analogier.
|