Gjenstander som idéstimuli
En av de vanligste måtene å stimulere fram ideer på er å
bruke gjenstander.
Det kan være flere formål ved å bruke forskjellige
gjenstander som stimuli.
-
De kan få tankene vekk fra problemet. Det fremmer
inkubasjonen og gir underbevisstheten andre muligheter til å arbeide.
-
De kan direkte gi ideer til problemet.
-
De kan indirekte gi ideer gjennom analogier og
assosiasjoner.
Beskrivelsen er tatt fra boka:
Praktisk nytenkning - Systematisk og
kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth
|
Idéstimuli - Gjenstander
Alle slags gjenstander kan brukes.
Her er eksempler på
gjenstander som du kan bruke som hjernestimuli:
-
Steiner av alle typer og størrelser som jeg kan få tak i
og håndtere.
-
Avsagde steiner som ser grå og alminnelige ut utenpå, og
som er hule inni med fine farger og krystaller.
-
Viskelær
-
Blyantspisser
-
Skjell
-
Trefigurer
-
Keramikkgjenstander
-
Sammenkrøllet papir
-
Sammenfiltrede metalltråder
-
Pinner
-
En plastpose med binders
-
Et syltetøyglass med fine småstein
|
Eksempel:
Gjenstand som stimuli
La oss se litt mer på problemet: Hvordan lage et kurs for barnevakter.? Vi
bruker viskelæret som stimulus.
Vi får følgende ideer:
- Kurset må være
fleksibelt.
- Det skal ta hensyn til at det finnes mange slags barn, foreldre,
hjem og barnevakter.
- Barnevaktene må også lære å tilpasse seg de
forskjellige barn og forhold som kan oppstå.
Viskelæret fjærer.
- Barnevakten
må vite når han eller hun skal gi etter for barnas krav og når en ikke skal
gjøre det.
Et viskelær brukes til å fjerne streker.
- Det kan gi ideen å lære
barnevaktene gjemme-og-finne-leker.
|