Velge ideer
I en kreativ prosess kan du få mange ideer. Så mange at du ikke kan gå videre med alle ideene. Du må plukke ut noen
få.
Del ideene i grupper
Det kan være lett å miste oversikten hvis du får mange
ideer. Det er som regel lettere å få oversikt hvis du deler opp ideene i
forskjellige grupper.
Du kan sortere ideene etter temaer.
Bruk kriterier
Kriterier (kjennetegn) brukes til å vurdere ideene og til å velge ut de
ideene som vi ønsker å gå videre med. For å gjøre gode valg, trenger du gode
kriterier. Dette er demonstrert til høyre på siden.
Nettstedet kreativtnorge innholder en egen side om:
Kriterier for valg
Vil du ha en utradisjonell løsning?
OBS.: Det første valget er ofte tradisjonelt. Hvis du
ønsker en løsning som er utradisjonell, kan det være en fordel å stoppe opp,
tenke seg om på nytt, diskutere, og velge på nytt.
Beskrivelsen er tatt fra boka:
Praktisk nytenkning - Systematisk og
kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth
|
Trinn i valg av ideer
En måte å gå fram på for å velge ideer, er å følge disse trinn.
- Gjør et første valg - Intuitivt
- Finn kriteriene for valget
- Vurder ideene mot kriteriene
- Velg
Individuelle valg
Når du skal avgjøre selv, kan du følge denne prosessen. 1
Gjør et første valg - Intuitivt
Velg ut de ideene du kan tenke deg å gå videre med. Du kan
ombestemme deg seinere i prosessen hvis du vil og velge andre
ideer. 2 Finn kriteriene for valget
For å gjøre gode valg, trenger du gode kriterier. Dette er
demonstrert til høyre på siden.
Nettstedet kreativtnorge innholder en egen side om:
Kriterier for valg 3 Vurder
ideene mot kriteriene
Dette er demonstrert til høyre på siden.
Se også:
Beslutningsprosess 4 Velg
Nå kan du velge den eller de ideene du vil gå videre med. I
noen tilfeller er det mulig å regne ut hva som er det beste
valget. I andre ikke. Da kan det være best å bruke
intuisjonen igjen i den siste del av valgprosessen. Det er en
fordel hvis både din logikk og din intuisjon sier deg det samme.
det er så langt du kan komme i beslutningskvalitet uten å
arbeide videre med beslutningen. Valg i grupper
Du kan bruke en tilsvarende prosess i grupper. 1 Gjør et
første valg - Intuitivt
Du har flere muligheter til dette første valget:
- Det stemmes på vanlig måte ved håndsopprekking eller
stemmesedler.
- Hver deltaker i gruppen får et antall stemmer til å
sette på de ideene de kan tenke deg å gå videre med.
- Hver deltaker får små lapper til å sette på de ideene de
stemmer for.
- Hver deltaker setter en strek ved de ideene hun vil gå
videre med. Enten alle disse ideene eller et gitt antall
(for eksempel 3).
- Hver deltaker gir ideene et vekttall:
3 for de ideene vi må gå videre med.
2 for de ideene vi bør gå videre med.
1 for de ideene vi kan gå videre med
0 for de ideene vi ikke bør bruke
Etter dette kan vi velge de ideene som får flest stemmer
eller flest poeng. OBS! Hvis det er med en problemeier i
prosessen, velger denne selv. De andre deltakerne kan da gi
råd med sine stemmer, som forklartover. På dette trinnet
tillates ikke diskusjoner. Diskusjoner kan eventuelt tas
under de neste punktene. Spesielt under punkt 4. valg. 2
Finn kriteriene for valget
Dette gjøres på tilsvarende vis som for individuelle
valg. Det kan også være fornuftig å velge kriterier på
tilsvarende måte som vi valgte ider i punkt 1. 3 Vurder
ideene mot kriteriene
Dette er demonstrert til høyre på siden.
Se også:
Beslutningsprosess 4 Velg
Nå kan du velge den eller de ideene du vil gå videre med.
Se også rådene for individuelle valg. OBS! Hvis det er med
en problemeier i prosessen, velger denne selv. De andre
deltakerne kan da gi råd med sine stemmer, som forklartover.
På dette trinnet tillates ikke diskusjoner. Diskusjoner kan
eventuelt tas under de neste punktene. Spesielt under punkt
4. valg. OBS! Hvis det er med en problemeier i prosessen,
velger denne selv. De andre deltakerne kan da gi råd med
sine stemmer, som forklartover. På dette trinnet tillates
ikke diskusjoner. Diskusjoner kan eventuelt tas under de
neste punktene. Spesielt under punkt 4. valg. |
Bruk en god beslutningsprosess
Å velge ideer er å ta en beslutning. Du kan derfor bruke en
beslutningsprosess. Se siden:
Beslutningsprosess Se også:
CPS som beslutningsprosess
Vurder og velg ut fra kriteriene
Vi skal som et eksempel på vurdering og valg ved hjelp av
kriterier, se på problemet: Hvordan få slutt på rot på
skolen? Dette er tatt fra en full CPS prosess som du kan finne
på siden: CPS - Rot på skolen
I dette problemet hadde kriteriene:
- slutt på rot
- ryddighet
- alle ting på sin plass
- ubrukelige ting kastes
Vi valgte disse kriteriene:
- ryddighet
- alle ting på sin plass
Vurdering av ide mot kriterier
I vårt tilfelle kan vi se på ideen:
Alle har ansvar for å rydde.
Oppfyller denne kriteriet ryddighet?
Ja, for hvis alle utøver sitt ansvar for å rydde, vil det være ryddig.
Hva med kriteriet, alle ting på sin plass?
Ja, ideen kan oppfylle dette kriteriet. Men det er ikke sikkert. En forutsetning er at det er bestemt hvilken plass alle ting skal ha, og at alle vet om dette. Svaret her vil derfor være ja eller kanskje.
Slik kan vi vurdere ide etter ide mot kriteriene.
Bearbeiding av idé til løsning
På dette trinnet bearbeider vi ideene videre. Det vi da gjør, er å forandre løsningen slik at den er mer i overensstemmelse med løsningskriteriene.
I vårt tilfelle kan vi komme fram til løsninger som:
- Lage en liste over hvor alle ting skal stå, eventuelt anskaffe flere hyller og skap som kan plasseres i gangene. Lage et system slik at de ting som hører sammen eller som skal brukes samtidig, står i samme skap.
- Dele skolen inn i ryddeområder. Alle har ansvar for hvert sitt ryddeområde.
- Lage en plan for hvordan ryddingen skal foregå og hvor ting skal plasseres. Ansvaret for rydding ligger på den som har brukt tingene. Alt skal bringes tilbake til sin plass umiddelbart etter bruk. Ansvaret for å kontrollere at dette skjer, går på omgang blant alle.
Valg av bearbeidet løsning
På dette trinnet velger vi den eller de løsningene vi ønsker å gå videre
med.
Vi kan ende opp med en løsning som ser slik ut:
- Dele skolen inn i ryddeområder.
- Anskaffe flere hyller og skap der dette er nødvendig. Ansvaret for ryddeområdet fordeles mellom lærerne. At noen har ansvaret for et bestemt
ryddeområde, fritar ikke de andre for ansvaret for å rydde etter seg selv.
For å se den fulle CPS prosess som dette er tatt fra, se:
CPS - Rot på skolen
|