Gjør løsningen mer akseptabel
1 Hvem som kan påvirke løsningen?
Finn ut hvem som kan påvirke løsningen og hvem som
kan bli påvirket av den.
Hvem gir aksept?
Med å
gi aksept mener vi ikke bare hvem som kan bestemme om løsningen skal
gjennomføres eller ikke, men alle som kan innvirke på gjennomføringen på en
eller annen måte.
Vi må da finne ut hvem som kan bli berørt av løsningen, og
hvem som er berørt av problemet og av de problemene som henger sammen med det.
Det vil også si andre problemer som blir løst eller oppstår når
hovedproblemet blir løst.
Hvem ønsker at problemet skal løses? Og hvem ønsker at det
ikke skal løses? Dette kan også være viktige spørsmål.
Det
som er avgjørende i vår sammenheng, er i hvilken grad folk kan påvirke
gjennomføringen av løsningen i en eller annen retning. Det vil si, hva kan de
gjøre som er til hjelp eller til ugagn? Her bør vi også være oppmerksomme
på dem som kan påvirke indirekte gjennom andre.
De forskjellige personene blir berørt på forskjellige
måter av problemet. De har også forskjellige forhold til det, og til
løsningen av det.
Hva slags informasjoner de har om problemet og løsningen, og
hvordan de får disse, er også viktig for hvordan de gir aksept. Og selvsagt er
det viktig å vite hvordan de tar beslutningene, og hvorfor.
2 Finn akseptkriteriene
Finn ut hva de berørte vil legge vekt på. Eller med
andre ord:
Hvilke kriterier har de i forhold til løsningen.
Dette kaller vi akseptkriteriene.
Det finnes alltid kriterier som blir brukt når noen finner
ut i hvilken grad de gir aksept eller ikke. Spørsmålet er: Hvilke?
Svarene på spørsmålene hvem, hva og hvordan vil gi et godt
grunnlag for å finne akseptkriteriene.
Ikke alle kriterier er like viktige.
En klargjøring av
akseptkriteriene omfatter også å vurdere hvor viktige hvert av dem er.
Etter
at vi har funnet kriteriene, velger vi ut de som er viktigst.
Nettstedet kreativtnorge inneholder en egen
side om kriterier for valg. Se:
KRITERIER
3 Vurder ideene (Løsningene) mot akseptkriteriene
Vurder ideene til løsning.
Hvordan oppfyller disse akseptkriteriene?
Spesielt de viktigste akseptkriteriene.
4 Velg eventuelt ut andre ideer
Velg eventuelt ut andre ideer enn de du først hadde
valgt.
Bruk akseptkriteriene i denne valgprosessen.
5 Bearbeid videre
Når vi har funnet kriteriene for aksept, er neste skritt å
bearbeide løsningene videre. Det vil si å forandre dem slik at de blir bedre
tilpasset akseptkriteriene.
Det kan være en hjelp å forestille seg hvordan du vil gå
fram for å få løsningen akseptert, eller hvordan løsningen vil utvikle seg
og komme til syne for de personene som skal gi aksept.
Å gjøre løsningen mer akseptabel kan ses som et nytt problem som skal
løses. Vi trenger da informasjon, nye formuleringer av problemet, nye ideer.
Konstruktive kommentarer er en effektiv metode for bearbeiding også i
akseptfasen.
Pass på at du ikke mister de gode sidene ved løsningene i løpet
av bearbeidingen. Det er lett å samle seg for sterkt om de sidene vi ser på i
øyeblikket og dermed bli blinde for andre sider.
Det kan derfor være
nødvendig å gå tilbake og se hvordan de løsningene vi har bearbeidet,
tilfredsstiller de tidligere kriteriene. Det vil si de kriteriene vi brukte i
valget av ideer og i bearbeidingen av disse til løsninger.
Vær ikke redd for å ta fram igjen ideer som du har
forkastet, men som du nå vil ha likevel.
Det kan også dukke opp helt nye
ideer. Dette kan være et resultat av nye opplysninger eller av nye stimuli som
følger av arbeidet. Underbevisstheten har også fått bedre tid og kan nå
komme med noe nytt.
|