Problemanalyse - Det egentlige problem
Det egentlige problem
Det er ikke alltid at det problemet vi ser på, er det
egentlige problemet.
Det vil si at problemet kan være et resultat av et annet
problem.
Det kan også være et symptom på et annet problem.
Løse et annet problem
Hvis vi ser på hva vi egentlig prøver å oppnå, kan det
vise seg at det er lettere å få til dette ved å løse andre problemer enn
det vi så på i utgangspunktet.
Det kan ofte være vel verdt innsatsen å se på hva vi
egentlig ønsker å oppnå.
Beskrivelsen er tatt fra boka:
Praktisk nytenkning - Systematisk og
kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth
|
Eksempel: Det egentlige problem
La oss se på eksemplet med å lage en dreibar antenne
for å ta imot signaler fra TV-satelitter.
Ved å tenke på det egentlige problem, kunne vi ha kommet fram
til formuleringer som:
Fra brukerens synspunkt kan dette være vel så aktuelle
problemstillinger. Går vi et skritt videre, kan vi spørre:
Ved første øyekast kan det se ut som vi har havnet vel
langt ute på vidda. Men hvis det er en antennefabrikk som ønsker å få
problemet løst, kan det egentlige problemet være:
Da er det viktig at det ferdige produktet ikke bare oppfyller
de tekniske spesifikasjonene, men at det også blir mest mulig salgbart. Og da
må vi også se på hva kundene tenker, og hvilke grunner de har til å kjøpe
antennene. Derfor er det viktig å formulere problemet også fra kundenes side.
|
Feil problem?
Det kan vise seg at vi arbeider med feil problem. Det
egentlige problemet er noe annet enn vi tror.
Symptomer på et annet problem?
Feil kan bety at vi arbeider med
symptomene i stedet for med det egentlige problemet.
Derfor er det viktig å
forsøke å klarlegge årsakene til problemet.
Det kan vise seg at vi finner det virkelige problemet, men
likevel velger å arbeide med en annen formulering.
Kanskje vi ikke kan gjøre
noe med det egentlige problemet. Vi har ikke myndighet eller ressurser til å
gjøre det, eller det er altfor vanskelig.
Da vet vi i hvert fall det, og kan ta
hensyn til det når vi arbeider med det andre problemet.
Det betyr at selv om vi
egentlig arbeider med symptomene, gjør vår forståelse at vi gjør dette bedre
enn om vi ikke hadde visst om det egentlige problemet.
I mange tilfeller er det nødvendig å arbeide med
symptomene. I slike tilfeller er det like viktig å spørre hva vi egentlig er
ute etter å oppnå. Det kan være mulig å få til mye av dette selv om vi er
avskåret fra å løse det egentlige problemet.
Bedre med en annen problemformulering?
Feil problem kan også bety at det hadde
vært bedre å arbeide med en annen problemformulering. En formulering som også
gir en løsning av det opprinnelige problemet, men på en lettere eller bedre
måte.
En bedre problemformulering øker sjansen for at vi kommer
fram til en god løsning.
|