INNHOLD
FORORD
1 DU SELV - DIN VIKTIGSTE RESSURS
2 DEN KREATIVE TANKEPROSESS
-
MANGE FORMER FOR MENTAL VIRKSOMHET
-
DEN PROBLEMLØSENDE PROSESS
-
DIVERGENT OG KONVERGENT TENKNING
-
TENKNING I ORD OG BILDER
-
LOGIKK OG INTUISJON
-
KREATIV TENKNING
-
SAMMENDRAG
3 DET ENKLE VIRKER
4 CPS-METODEN
-
SYSTEMATIKK ER NØDVENDIG
-
FRIHET ER OGSÅ NØDVENDIG
-
CPS-METODEN
-
BRUK AV CPS
-
SAMMENDRAG
5 SKAFF TILSTREKKELIG INFORMASJON
-
KUNNSKAPER ÅPNER OG LÅSER
-
OBSERVASJONER ER GRUNNLAGET
-
RELEVANTE OG IKKE-RELEVANTE OPPLYSNINGER
-
HVEM ER INVOLVERT?
-
TIDLIGERE ERFARINGER
-
LÆR FRA ANDRE
-
NATURENS LØSNINGER
-
DEL OPP INFORMASJONENE
-
ANALYSER OG VELG INFORMASJON
-
SAMMENDRAG
6 FORSTÅ PROBLEMET BEDRE OG FORMULER DET RIKTIG
-
Å FÅ OVERSIKT ELLER Å GRAVE SEG NED?
-
HVA SLAGS PROBLEM?
-
SE PÅ INFORMASJONENE
-
SPØRSMÅLSANALYSE AV PROBLEMENE
-
HVA-HVIS-ANALYSE
-
HVORFOR-HVORFOR-ANALYSE
-
BRYT NED PROBLEMET
-
REFORMULER PROBLEMET
-
ØNSKETENKNING
-
AVLEDEDE PROBLEM
-
FRA FORSKJELLIGE SYNSVINKLER
-
DET EGENTLIGE PROBLEMET
-
FINN EN LØSNINGSORIENTERT FORMULERING
-
VELG HENSIKTSMESSIG PROBLEM
-
SAMMENDRAG
7 FÅ FRAM IDEENE
8 FLERE IDESTIMULERENDE TEKNIKKER
-
FLERE OG FLERE IDEER
-
MORFOLOGISK ANALYSE
-
LÆR AV NATUREN
-
LÆR AV ANDRE
-
ANDRES SYNSVINKLER
-
ANALOGIER
-
ASSOSIASJONER
-
TVUNGNE SAMMENHENGER
-
STIMULER FLERE SANSER
-
TENKNING I BILDER
-
VILLESTE IDE
-
SAMMENDRAG
9 FRA IDÉ TIL LØSNING
-
EN IDÉ - ET STARTPUNKT ELLER EN FERDIG LØSNING
-
DET FINNES ALLTID KRITERIER
-
FINN KRITERIENE FOR EN GOD LØSNING
-
VURDER OG VELG UT FRA KRITERIENE
-
TILPASS IDEENE BEDRE TIL KRITERIENE
-
FINN STERKE SIDER
-
FINN SVAKE SIDER OG GJØR NOE MED DEM
-
FORANDRE IDEENE
-
DEL OPP OG SETT SAMMEN IDEENE
-
MER FAKTA, PROBLEMFORMULERINGER OG IDEER
-
DEN VILLFARNE FLYGEREN
-
SAMMENDRAG
10 FÅ LØSNINGEN AKSEPTERT
-
GODE LØSNINGER BLIR IKKE AUTOMATISK GODTATT
-
BRUK FRAMGANGSMÅTENE FRA LØSNINGSFASEN
-
HVEM GIR AKSEPT?
-
HVORFOR OG HVORDAN GIS AKSEPT?
-
FINN KRITERIENE FOR AKSEPT
-
GJØR LØSNINGEN MER AKSEPTABEL
-
SAMMENDRAG
11 SETT LØSNINGEN UT I PRAKSIS
-
LØSNINGENE SKAL GJENNOMFØRES
-
LØSNINGEN AVHENGER OGSÅ AV GJENNOMFØRINGEN
-
ANALYSER GJENNOMFØRINGEN
-
SETT OPP EN HANDLINGSPLAN
-
SAMMENDRAG
12 ARBEID I GRUPPER
13 HJERNESTORM
14 ANDRE METODER
-
DET FINNES MANGE METODER
-
IPS-METODEN
-
SYNEKTIKK
-
METODER AVLEDET FRA CPS
-
SAMMENDRAG
15 BRUK UNDERBEVISSTHETEN
-
VI BRUKER ALLE UNDERBEVISSTHETEN
-
GI UNDERBEVISSTHETEN OPPGAVER
-
SLIPP DRØMMENE LØS
-
DAGDRØMMER ER OGSÅ NYTTIGE
-
SAMMENDRAG
16 KREATIVITET KAN STIMULERES OG HEMMES
17 LA BARNA FORBLI KREATIVE
-
DET BEGYNNER I BARNDOMMEN
-
SKOLEN OG SAMFUNNET HEMMER KREATIVITETEN
-
LEGG MILJØET TIL RETTE OG KREATIVITETEN BLOMSTRER
-
SAMMENDRAG
18 ET PRAKTISK EKSEMPEL
-
PROBLEMET
-
FAKTA - DIVERGENT
-
FAKTA - KONVERGENT
-
PROBLEM - DIVERGENT
-
PROBLEM - KONVERGENT
-
IDEER - DIVERGENT
-
IDEER - KONVERGENT
-
LØSNING. KRITERIER - DIVERGENT
-
LØSNING. KRITERIER - KONVERGENT
-
LØSNING. UTVIKLING AV LØSNING
-
AKSEPT - DIVERGENT
-
AKSEPT - KONVERGENT
-
HANDLINGSPLAN
-
ANDRE LØSNINGER FRA LØSNINGEN
19 NOEN RÅD VIDERE
ETTERORD
REFERANSER
TILLEGG 1 ØVINGSOPPGAVER
TILLEGG 2 SJEKKLISTER
|