Kreativ organisasjon
Definisjon: Kreativ organisasjon
En definisjon av en kreativ bedrift eller annen kreativ organisasjon:
"At enkeltmennesker som arbeider sammen i et komplekst sosialt
system skaper verdifulle, nye produkter, tjenester, ideer, prosedyrer
eller prosesser."
En annen definisjon av en kreativ bedrift eller annen kreativ
organisasjon:
"En bedrift er kreativ hvis de ansatte gjør noe nytt og mulig
nyttig uten at de har blitt direkte fortalt eller vist hva de skal
gjøre."
Kreativ organisasjon
For at en organisasjon skal være kreativ er det nødvendig med
kreative ansatte. Se:
KREATIV PERSON
Det er også nødvendig at de grupper organisasjonen består av, er
kreative: Se:
KREATIV GRUPPE
Det er spesielt viktig med kreative ledere. En kreativ leder, er en
leder som kan utøve kreativt lederskap. Se:
KREATIV LEDER
Men dette er ikke nok.
Organisasjonen i seg selv må også være kreativ.
|
Kreativ organisasjon
Følgende faktorer kan være av betydning for å utvikle
kreativiteten i en organisasjon. Frihet og autonomi (selvstyre)
De fleste undersøkelser konkluderer med at frihet og autonomi er
viktig for at en organisasjon skal være kreativ.
-
Høy grad av selvstyre i det daglige
arbeidet.
-
Eierskap og kontroll over eget arbeid.
-
Mulighet til selv å velge hvordan en løser
oppgavene.
Bruk indre motivasjon
De fleste undersøkelser konkluderer også at
indre motivasjon er nødvendig for kreativitet. West mener at indre
motivasjon kan støttes ved å sørge for:
-
Variasjon i ferdigheter.
-
Variasjon i utfordringene.
-
Identifikasjon med oppgavene.
-
Tilbakemeldinger på arbeidet.
-
Autonomi (selvstyre, frihet).
Oppmuntring til kreativitet
Amabile har i forskningslitteraturen funnet
mange faktorer som kan oppmuntre til kreativitet i en organisasjon:
-
Oppmuntring til å ta risiko.
-
Oppmuntring til å finne ideer.
-
Verdsetting av innovasjon på alle nivåer i
organisasjonen, fra topp til bunn.
-
Tillatelse til å gjøre noe uvanlig. Enten
ved at situasjonen tillater det eller ved at det blir direkte
fortalt at det er tillatt/ønsket.
-
Rettferdig, støttende og informativ støtte
til ideene.
-
Anerkjennelse og belønning av ideer. Hvis
en deltar i en kreativ aktivitet bare for belønningens skyld, kan
belønningen virke hemmende på kreativiteten.
-
Ideene flyter rundt i organisasjonen.
-
Mekanismer for å utvikle nye ideer.
-
Klare mål
Ressurser
Aksept for risiko og feil
Det er viktig at viljen til og forsøk på å være
kreativ og innovativ, belønnes. Slike forsøk kan også mislykkes. Det
må derfor være aksept for å gjøre feil og å mislykkes. Se
artikkelsammendragene i spalten til høyre. Spesielt:
Sitkin, A.B.:
Learning through Failure:
The Strategy of Small Losses
Organisatoriske hindringer for kreativitet
De viktigste hindrene for kreativitet i en organisasjon, er at
forholdene for kreativitet ikke er godt nok til stede.
Du finner mer om hva som kan hemme kreativitet i organisasjoner
her: HEMMER
KREATIVITET I ORGANISASJONER |
Utvikle kreativiteten i en organisasjon
Kurs i kreativitet
Det finnes i dag enorme kunnskaper om kreativitet. Det er
nødvendig å lære dette for å utvikle kreativiteten individuelt, i
grupper og i organisasjoner. En del kan læres ved å lese. Et viktig
tiltak er derfor å gjøre hjemmesiden
kreativtnorge kjent og tilgjengelig for de ansatte.
Men en del prinsipper i kreativitet, og bruk av kreative metoder og
teknikker, læres langt bedre ved praktisk trening. Det er lettest å
få dette til under veiledning av en dyktig kreativ kursleder eller
kreativ prosessleder.
Hvis organisasjonen arrangerer kurs i kreativitet, er dette også
et signal om at organisasjonen tar kreativitet alvorlig.
Trening i kreative metoder og teknikker fører også til at vi blir
mer kreative også når vi ikke bruker disse.
Bruke kreative prosesser
Organisasjonen må også ta i bruk kreative prosesser. Det betyr at
de ansatte må lære kreative metoder og teknikker. Se:
KREATIVE METODER OG
TEKNIKKER
Dette betyr at en del av de ansatte må ha opplæring som kreative
prosessledere.
Organisasjonen må også legge forholdene til rette for kreative
prosesser.
Utvikle kreative sider
Det er sider ved alle organisasjoner som stimulerer kreativitet i
organisasjonen. Og det er sider som hemmer kreativitet.
Et tiltak er da å utvikle organisasjonen i tråd med dette. Denne
siden og litteraturen i oversikten under, gir noen gode råd.
Litteratur
Det meste av det som er på hjemmesiden
kreativtnorge , er av betydning for kreativitet i bedrifter
og andre organisasjoner.
Artikkelsammendrag
Følgende artikkelsammendrag fra artikler om kreativitet, kan være
nyttige for å forstå organisatorisk kreativitet.
Amabile, T.: et. al.:
Assessing the Work
Environment for Creativity
Ekvall, G.:
Organizational Climate for
Creativity and Innovation
Kilbourne, L.M. and Woodman, R.W.:
Barriers to Organizational
Creativity
Robinson, A.G. and Stern, S.:
Unleashing Corporate
Creativity: Where to start
Sitkin, A.B.:
Learning through Failure:
The Strategy of Small Losses
Wesenberg, Peter:
Ledelse og kreativitet i
et nytt perspektiv
West, M.A, et al.:
Twelve steps to heaven:
Successfully managing change through developing innovative teams Woodman, R.W., Sawyer, J.E. and Griffin,
R.W.:
Toward a theory of
Organizational Creativity
|