Kreativ organisasjon
			Definisjon: Kreativ organisasjon
		En definisjon av en kreativ bedrift eller annen kreativ organisasjon: 
		"At enkeltmennesker som arbeider sammen i et komplekst sosialt 
		system skaper verdifulle, nye produkter, tjenester, ideer, prosedyrer 
		eller prosesser."  
		En annen definisjon av en kreativ bedrift eller annen kreativ 
		organisasjon: 
		"En bedrift er kreativ hvis de ansatte gjør noe nytt og mulig 
		nyttig uten at de har blitt direkte fortalt eller vist hva de skal 
		gjøre." 
		Kreativ organisasjon
		For at en organisasjon skal være kreativ er det nødvendig med 
		kreative ansatte. Se: 
		KREATIV PERSON 
		Det er også nødvendig at de grupper organisasjonen består av, er 
		kreative: Se: 
		KREATIV GRUPPE 
		Det er spesielt viktig med kreative ledere. En kreativ leder, er en 
		leder som kan utøve kreativt lederskap. Se: 
		KREATIV LEDER 
		Men dette er ikke nok.  
		Organisasjonen i seg selv må også være kreativ. 
		  
			  
			 | 
			
			Kreativ organisasjon
			Følgende faktorer kan være av betydning for å utvikle 
			kreativiteten i en organisasjon. Frihet og autonomi (selvstyre)
			
			De fleste undersøkelser konkluderer med at frihet og autonomi er 
			viktig for at en organisasjon skal være kreativ. 
			 
				- 
				
Høy grad av selvstyre i det daglige 
				arbeidet.  
				- 
				
Eierskap og kontroll over eget arbeid.  
				- 
				
Mulighet til selv å velge hvordan en løser 
				oppgavene.  
			 
			Bruk indre motivasjon
			De fleste undersøkelser konkluderer også at 
			indre motivasjon er nødvendig for kreativitet. West mener at indre 
			motivasjon  kan støttes ved å sørge for: 
			
				- 
				
Variasjon i ferdigheter.  
				- 
				
Variasjon i utfordringene.  
				- 
				
Identifikasjon med oppgavene.  
				- 
				
Tilbakemeldinger på arbeidet.  
				- 
				
Autonomi (selvstyre, frihet).  
			 
			Oppmuntring til kreativitet
			Amabile har i forskningslitteraturen funnet 
			mange faktorer som kan oppmuntre til kreativitet i en organisasjon: 
			
				- 
				
Oppmuntring til å ta risiko.  
				- 
				
Oppmuntring til å finne ideer.  
				- 
				
Verdsetting av innovasjon på alle nivåer i 
				organisasjonen, fra topp til bunn.  
				- 
				
Tillatelse til å gjøre noe uvanlig. Enten 
				ved at situasjonen tillater det eller ved at det blir direkte 
				fortalt at det er tillatt/ønsket.  
				- 
				
Rettferdig, støttende og informativ støtte 
				til ideene.  
				- 
				
Anerkjennelse og belønning av ideer. Hvis 
				en deltar i en kreativ aktivitet bare for belønningens skyld, kan 
				belønningen virke hemmende på kreativiteten.  
				- 
				
Ideene flyter rundt i organisasjonen.  
				- 
				
Mekanismer for å utvikle nye ideer.  
				- 
				
Klare mål  
			 
			Ressurser
			
			Aksept for risiko og feil
			Det er viktig at viljen til og forsøk på å være 
			kreativ og innovativ, belønnes. Slike forsøk kan også mislykkes. Det 
			må derfor være aksept for å gjøre feil og å mislykkes. Se 
			artikkelsammendragene i spalten til høyre. Spesielt: 
			Sitkin, A.B.:  
			Learning through Failure:  
			The Strategy of Small Losses 
			 
			Organisatoriske hindringer for kreativitet
			De viktigste hindrene for kreativitet i en organisasjon, er at 
			forholdene for kreativitet ikke er godt nok til stede.  
			Du finner mer om hva som kan hemme kreativitet i organisasjoner 
			her: HEMMER 
			KREATIVITET I ORGANISASJONER    | 
			
			Utvikle kreativiteten i en organisasjon
			Kurs i kreativitet
			Det finnes i dag enorme kunnskaper om kreativitet. Det er 
			nødvendig å lære dette for å utvikle kreativiteten individuelt, i 
			grupper og i organisasjoner. En del kan læres ved å lese. Et viktig 
			tiltak er derfor å gjøre hjemmesiden 
			kreativtnorge kjent og tilgjengelig for de ansatte. 
			Men en del prinsipper i kreativitet, og bruk av kreative metoder og 
			teknikker, læres langt bedre ved praktisk trening. Det er lettest å 
			få dette til under veiledning av en dyktig kreativ kursleder eller 
			kreativ prosessleder. 
			Hvis organisasjonen arrangerer kurs i kreativitet, er dette også 
			et signal om at organisasjonen tar kreativitet alvorlig. 
			Trening i kreative metoder og teknikker fører også til at vi blir 
			mer kreative også når vi ikke bruker disse. 
			Bruke kreative prosesser
			Organisasjonen må også ta i bruk kreative prosesser. Det betyr at 
			de ansatte må lære kreative metoder og teknikker. Se: 
			KREATIVE METODER OG 
			TEKNIKKER 
			Dette betyr at en del av de ansatte må ha opplæring som kreative 
			prosessledere. 
			Organisasjonen må også legge forholdene til rette for kreative 
			prosesser. 
			Utvikle kreative sider
			Det er sider ved alle organisasjoner som stimulerer kreativitet i 
			organisasjonen. Og det er sider som hemmer kreativitet.  
			Et tiltak er da å utvikle organisasjonen i tråd med dette. Denne 
			siden og litteraturen i oversikten under, gir noen gode råd. 
			Litteratur
			Det meste av det som er på hjemmesiden 
			kreativtnorge , er av betydning for kreativitet i bedrifter 
			og andre organisasjoner. 
			Artikkelsammendrag
			Følgende artikkelsammendrag fra artikler om kreativitet, kan være  
			nyttige for å forstå organisatorisk kreativitet. 
			Amabile, T.: et. al.:  
			Assessing the Work 
			Environment for Creativity 
			Ekvall, G.:  
			Organizational Climate for 
			Creativity and Innovation 
			Kilbourne, L.M. and Woodman, R.W.: 
			Barriers to Organizational 
			Creativity 
			Robinson, A.G. and Stern, S.:  
			Unleashing Corporate 
			Creativity: Where to start 
			Sitkin, A.B.:  
			Learning through Failure:  
			The Strategy of Small Losses 
			
			Wesenberg, Peter:  
			Ledelse og kreativitet i 
			et nytt perspektiv 
			West, M.A, et al.:  
			Twelve steps to heaven: 
			Successfully managing change through developing innovative teams Woodman, R.W., Sawyer, J.E. and Griffin, 
			R.W.:  
			Toward a theory of 
			Organizational Creativity  
			   |