Toward a theory of Organizational Creativity
		Woodman, R.W., Sawyer, J.E. and Griffin, R.W.:  
		Toward a theory of Organizational Creativity,  
		Academy of Management Rewiew,  
		Vo. 18, No 2, p 293-321 
		Sammendraget er skrevet av Leif-Runar Forsth 
		  
		  
			  
			  
			 | 
			
			Organisatorisk kreativitet
			Woodman, Sawyer og Griffin definerer 
			organisatorisk kreativitet slik: 
			"At enkeltmennesker som arbeider sammen i et 
			komplekst sosialt system skaper verdifulle, nye produkter, 
			tjenester, ideer, prosedyrer eller prosesser."  
			  
			Individuell, gruppe og organisatorisk 
			kreativitet
			I en organisasjon er det sammenhenger mellom 
			den individuelle kreativiteten, gruppekreativiteten og 
			organisasjonens kreativitet. 
			Den individuelle kreativiteten er avhengig av 
			det enkelte menneskes egenskaper, hodninger og handlinger. Den 
			påvirkes også sterkt av gruppen han eller hun er en del av. Og den 
			påvirkes av organisasjonen som helhet. 
			En gruppes kreativitet er avhengig av 
			kreativiteten til medlemmene i gruppen. Men gruppens kreativitet 
			avhenger av mer enn summen av individenes kreativitet. Gruppens 
			kreativitet kan være høyere eller lavere enn summen av medlemmenes 
			kreativitet. Gruppens kreativitet avhenger også av organisasjonen 
			gruppen er en del av. 
			En organisasjons kreativitet avhenger av 
			kreativiteten til menneskene og gruppene i organisasjonen. Men 
			organisasjonens kreativitet avhenger også av en del forhold på 
			organisatorisk nivå. 
			  
			En kreativ person
			Woodman, Sawyer og Griffin tar opp fire 
			faktorer som påvirker hvor kreativ en person er: 
			
			De tar så for seg følgende temaer av betydning 
			for personlig kreativitet. 
			Kreativitet og tidligere opplevelser
			Det er mange studier av hva i deres fortid som 
			har påvirket kreative mennesker. Resultatene viser at dette kan være 
			svært mange ting. Det har vært vanskelig å finne fellesnevnere. Det 
			er mulig at forskjellig typer kreativitet utvikles under forskjellig 
			påvirkning.   
			Det som synes klart er at opplevelser og 
			omgivelser påvirker personligheten, kunnskapene og tenkeferdighetene 
			til et menneske.  Via dette påvirkes så også menneskets kreativitet. 
			Dette påvirker også hvordan et menneske 
			oppfatter de situasjoner det befinner seg i. Noe som vil påvirke 
			hvor kreativt det oppfører seg i denne situasjonen. 
			Kreativitet og personlighet
			Woodman, Sawyer og Griffin nevner mange 
			faktorer som har blitt foreslått som kreative trekk: 
			
				- 
				
Liker godt de estetiske sider ved 
				opplevelser.  
				- 
				
Mange interesser.  
				- 
				
Tiltrekkes av kompleksistet.  
				- 
				
Høy energi.  
				- 
				
Selvstendige vurderinger.  
				- 
				
Autonomi (selvstyrt)  
				- 
				
Intuitiv.  
				- 
				
Selvsikkerhet.  
				- 
				
Greier å forholde seg til motsetninger og 
				merkeligheter i sitt selvbilde.  
				- 
				
Oppfatning av seg selv som kreativ.  
			 
			Andre studier har kommet til andre resultater. 
			Det er derfor svært vanskelig ut fra en persons personlighetstrekk å 
			forutsi hvor kreativ personen er. Det kan skyldes at det er svært 
			mye som kan påvirke kreativiteten. 
			Kreativitet og kognitive faktorer
			Woodman, Sawyer og Griffin nevner følgende 
			kognitive ferdigheter som kan være fordelaktige for kreativitet: 
			
				- 
				
Dyktighet til å assosiere.  
				- 
				
Kan uttrykke seg godt.  
				- 
				
Behersker romlighet og figurer.  
				- 
				
Finner ideer rask og flytende.  
				- 
				
Snakker og finner ord flytende.  
				- 
				
Originalitet.  
				- 
				
Uavhengighet  
				- 
				
Fleksibilitet.  
				- 
				
Kunne finne eller forklare årsaker.  
			 
			Det ser ut til at det er viktig med koblingen 
			mellom personen og omgivelsene. 
			Kreativitet og indre motivasjon
			Woodman, Sawyer og Griffin forteller at mange 
			undersøkelser viser at indre motivasjon er særdeles viktig i 
			kreativitet. 
			Den indre motivasjonen bidrar også til at vi er 
			mer oppmerksomme på oppgaven. 
			Penger som belønning kan stimulere 
			kreativiteten hvis oppgaven er enkel, pålagt og det er mer rett fram 
			anvendelse av den teknikk som skal til.  
			Men flere forskere er kommet til at bruk av 
			penger som belønning for kreativitet, oftest virker mot sin hensikt. 
			Det stimulerer den ytre motivasjon og svekker den indre. Det fører 
			også til at oppmerksomheten trekkes mer over på den ytre belønningen 
			enn på selve oppgaven og løsningen av denne. 
			Også andre former for anerkjennelse og ytre 
			belønning, kan hemme kreativiteten. Det fører oppmerksomheten vekk 
			fra selve oppgaven og vekk fra de indre motivasjonsfaktorene. 
			Mennesker blir mer kreative hvis de selv får 
			velge hvordan oppgaven skal utføres. 
			Kunnskap
			Woodman, Sawyer og Griffin sier at to typer 
			kunnskap er nødvendig for å være kreativ.  
			Den første er faglig kunnskap på oppgavens 
			område. 
			Den andre er prosesskunnskap. Det betyr at en 
			kan de arbeidsprosesser som kan brukes for å løse oppgaven. 
			Hypoteser om personlig kreativitet i organisasjoner
			Woodman, Sawyer og Griffin setter oppfølgende 
			hypoteser (forslag/antagelser): 
			
				- 
				
Individuell kreativ oppførsel vil:  
				- 
				
Øke med gruppenormer som støtter åpen 
				deling av informasjon.  
				- 
				
Øke med en organisasjonskultur som støtter 
				risikotaking.  
				- 
				
Minske med gruppenormer som skaper konforme 
				forventninger.  
				- 
				
Minske med belønningssystemer som rigorøst 
				evaluerer kreativ oppførsel og som knytter resultatene av 
				kreativiteten til ytre belønninger.  
			 
			  
			Kreativ gruppe
			Betingelser for gruppekreativitet
			Woodman, Sawyer og Griffin nevner følgende 
			faktorer som kan påvirke kreativiteten i en gruppe: 
			
				- 
				
Demokratisk og samarbeidende lederskap.  
				- 
				
Organisk mer enn mekanisk gruppestruktur.  
				- 
				
Gruppemedlemmer med variert bakgrunn.  
				- 
				
Gruppesamhold.  
				- 
				
Gruppestørrelse.  
				- 
				
Tilstrekkelige ressurser.  
				- 
				
God kommunikasjon og gode 
				kommunikasjonslinjer. Det er viktig at informasjon deles.  
			 
			Gruppeprosesser og kreativ problemløsing
			Gruppeprosessene kan ha en avgjørende virkning 
			på kreativiteten i grupper. 
			Gode kreative prosesser kan øke en gruppes 
			kreativitet. Det kan også trening av gruppemedlemmene i kreative 
			prosesser. 
			Men uten gode kreative prosesser vil grupper 
			ofte bli mindre kreative enn de mest kreative i gruppen ville vært 
			alene. Dette fordi gruppen legger begrensinger på hvordan det skal 
			arbeides og på hva slags tanker og ideer som slipper fram. Gruppen 
			er også mindre flink til å velge ut ideer, enn de mest kreative i 
			gruppen ville vært alene. 
			Også grupper som bruker kreative prosesser, kan 
			bli mindre kreative enn gruppens mest kreative medlemmer ville vært 
			alene. 
			Feil belønningssystem kan hemme 
			gruppekreativiteten. 
			Gode sosiale forhold kan øke 
			gruppekreativiteten. I kreativ sammenheng betyr dette spesielt at 
			gruppemedlemmene bruker hverandres kunnskaper, ferdigheter og ideer. 
			Hypoteser om kreative grupper
			Woodman, Sawyer og Griffin setter opp følgende 
			hypoteser: 
			
				- 
				
En gruppe blir mer kreativ når deltakerne 
				er forskjellige.  
				- 
				
Autoritær lederstil vil minske en gruppes 
				kreativitet.  
				- 
				
Gruppesamhold vil øke gruppens kreativitet.  
				- 
				
Deltakende strukturer og deltakende 
				arbeidsformer vil øke en gruppes kreativitet.  
			 
			   | 
			
			Kreativ organisasjon
			Trening i kreativitet
			Woodman, Sawyer og Griffin mener at det er 
			viktig med opplæring og trening i kreativitet for å øke en 
			organisasjons kreativitet. Virkingen er større hvis treningen skjer 
			på gruppebasis og ikke bare individuelt. 
			Opplæring i kreativitet oppfattes også som et 
			signal til de ansatte om at kreativitet er viktig og ønskelig i 
			organisasjonen.  
			Betingelser for organisatorisk kreativitet
			Woodman, Sawyer og Griffin setter opp følgende 
			hovedpunkter for en kreativ organisasjon: 
			
				- 
				
Organisasjonskultur  
				- 
				
Ressurser  
				- 
				
Belønningssystemer  
				- 
				
Strategi  
				- 
				
Struktur  
				- 
				
Teknologi  
			 
			De mener at noe av det viktigste en 
			organisasjon kan gjøre, er å legge forholdene til rette for kreative 
			grupper og for kreative individer.  
			Men kreative individer og kreative grupper er 
			ikke tilstrekkelig for å gjøre organisasjonen som helhet kreativ.
			 
			Det er en fordel med gode forbindelser på kryss 
			og tvers i organisasjonen.  
			Ledelsen må støtte innovasjon.  
			Forskjellighet bør oppfattes som noe positivt. 
			Mange organisasjoner har en tendens til å ansette folk som er "like" 
			eller som tenker og oppfører seg på lik måte. 
			For strengt hierarki virker hemmende på 
			kreativiteten. Det gjør også mange ledd i det hierarkiske system. 
			Det er viktig med en positiv holdning til å ta 
			risiko.  
			Organisasjonens evalueringssystemer og 
			kriteriene for evalueringene vil virke inn på kreativiteten.  
			Hypoteser om kreative organisasjoner
			Woodman, Sawyer og Griffin setter oppfølgende 
			hypoteser: 
			
				- 
				
En organisasjon vil bli mer kreativ hvis 
				den har tilgjenglig noen frie ressurser.  
				- 
				
Restriksjoner og begrensninger i den frie 
				informasjonsflyten vil minske den organisatoriske kreativiteten.  
				- 
				
Flate strukturer (matrise, nettverk og "på-tvers-organisering") 
				vil gi mer kreativitet i en organisasjon.   
				- 
				
Begrensninger på utveksling av informasjon 
				med omgivelsene vil minske kreativiteten i en organisasjon.  
			 
  |