Nye spørsmål - nye svar
"Mennesket har til alle tider søkt spørsmål, løsninger på
dem og så nye spørsmål igjen.
Et barn er født med en sterk nysgjerrighet og
med vilje til å se og oppleve nye ting.
Kreativitet er også av betydning i
menneskets søken etter svar på de evige spørsmål."
Dette sitatet viser en av koblingene mellom filosofi og
kreativitet. Sitatet er tatt fra artikkelen:
Nødvendigheten
av kreativitet
Der kan du lese mer om slike tanker.
Oppgaver til kreativ filosofisk refleksjon
Bruk av min tid
Gi deg selv positive selvbekreftelser
IPOs råd for suksess
Nå dine mål
Etiske dilemmaer til refleksjon og
diskusjon
Oppgaver til refleksjon
og diskusjon
|
Kreativitet er filosofi i praksis
Mange av de kreative metodene og teknikkene har med å finne
spørsmål og så forsøke å besvare disse. For så å stille nye
spørsmål.
Kreativitet handler også om å bruke mer av vår hjerne, dens
tanker og følelser, på bedre måter. Og om å spørre andre eller å
forsøke å sette oss inn i deres situasjon og hva de vil tenke og
føle.
Vi kan derfor oppfatte mange av de kreative metoder og teknikker
også som filosofiske metoder og teknikker.
Prøv noen kreative teknikker
Noen eksempler på kreative teknikker for litt filosofisk
refleksjon, er:
Andres synsvinkler
Dagdrømmer
Finn det positive
Hva - hvis analyse
Hvorfor - hvorfor analyse
Forberedelse til problemløsning
- Sjekklistte 1
Gjør løsningen mer akseptabel
|
Basert på filosofi og filosofisk holdning
Vårt arbeid med kreativitet er basert på filosofi og en
filosofisk tilnæring.
Vi tror at alle mennesker har evnen til å stadig lære og utvikle seg, til å
oppleve og gledes over nye ting og til å nå ny erkjennelse og visdom.
Vi henter viktige deler av våre kunnskaper og inspirasjon fra:
- Klassisk og moderne filosofi
- Moderne forskning og utvikling
- Egne og andres erfaringer
Mange av våre kurs og utviklingsopplegg tar i bruk filosofiske kunnskaper og
tilnæringsmåter. Dette inkluderer bruk av Aksjonslæring og refleksjonslæring (ARL).
Kreativitet, læring og utvikling
Sitatene under viser at opplæring i kreativitet også virker på
andre ting enn kreativiteten. Sitatene viser resultatene av kreativ
undervisning.
-
Elevene viser mer interesse for å løse problemet på en kreativ
måte og føler mer ansvar for det de gjør.
-
Elevene er tryggere til å prøve ut egne løsninger.
-
Elevene får et forsterket positivt sjølbilde.
-
Elevene virker ikke lei av skole. Arbeidet går engasjert. Sier
ikke ting er kjedelige.
-
Elevenes arbeid blir mer lystbetont.
|