Kreativitet i skolen
En viktig oppgave for skolen er å utvikle elevenes kreativitet.
Hver enkelt lærer har mange muligheter til å gjøre dette. Spør vi
voksne hva som har stimulert dem og vekket interessen for et fag eller
tema, svarer de ofte med navnet på en lærer.
Det meste av det som er på nettstedet kreativtnorge, kan også
gi gode tips om hva som er viktig for kreativiteten i skolen.
Kreativ skole
Det er lettere å være en kreativ lærer hvis skolen du arbeider i, er
en kreativ organisasjon. Det meste av det som gjelder for kreativitet i
andre organisasjoner, gjelder også for skoler. Se derfor mer om dette på
sidene:
KREATIVE
ORGANISASJONER
HEMMER KREATIVITET I
ORGANISASJONER
Kreative grupper
En kreativ organisasjon vil også gjøre det lettere for gruppene i
organisasjonen å være kreative. I tillegg vil forhold i gruppen påvirke
gruppens kreativitet og kreativiteten til det enkelte gruppemedlem.
En klasse er i seg selv en gruppe. Den kan også ofte bestå av mindre
grupper. Kunnskapene om hva som stimulerer eller hemmer kreativitet i
grupper, kan også være nyttige for å utvikle kreative miljøer på skolen.
Les mer om kreativitet i grupper her:
KREATIVE GRUPPER
STIMULERER KREATIVITET I
GRUPPER
HEMMER KREATIVITET I GRUPPER
Kreative individer
Barn og ungdom er individuelle mennesker. Det meste av stoffet på
nettstedet kreativtnorge om individuell kreativitet gjelder også
for dem. Se derfor sidene:
KREATIV PERSON
STIMULERER INDIVIDUELL
KREATIVITET
HEMMER INDIVIDUELL
KREATIVITET
Kreativ leder
Lederen har en stor innvirkning på den gruppe eller organisasjon han
eller hun er leder for. Dette gjelder også for kreativiteten.
En lærer er på flere måter også en leder for sine elever. kan derfor
være nyttig å se på hva som karakteriserer en kreativ leder. Se:
KREATIV LEDER
KREATIVT LEDERSKAP
Det er viktig at en leder også har gode kunnskaper om hva som
påvirker kreativiteten hos individer, grupper og organisasjoner. Se
lenkene over.
|
Kreativ læring
For enhver utvikling av kreativitet, hos barn og voksne, er følgende råd
nyttige:
Anvend de viktigste prinsippene i kreativitet
Kreativitetens viktigste prinsipper er:
- Utsett vurdering
- Finn det positive
- Utsett valg
- Bruk mer av hjernen
- Del opp og sett sammen
Les mer om dette på siden:
VIKTIGSTE PRINSIPPER I KREATIVITET I UNDERVISNING
Gjør mer som stimulerer
Stimulerer vi kreativiteten, utvikler den seg. Hva som kan
stimulere kreativitet hos individer, grupper og organisasjoner, er
gjennomgått på sidene:
STIMULERER
INDIVIDUELL KREATIVITET
STIMULERER
KREATIVITET I GRUPPER
KREATIVE
ORGANISASJONER
Gjør mindre som hemmer
Vi har en naturlig drift til å være kreative. Noe av det
viktigste vi kan gjøre for å stimulere kreativiteten, er derfor å
hemme den mindre. Hva som kan hemme kreativitet hos individer,
grupper og organisasjoner, er gjennomgått på sidene:
HEMMER INDIVIDUELL
KREATIVITET
HEMMER KREATIVITET I
GRUPPER
HEMMER KREATIVITET I
ORGANISASJONER
Bruk kreative metoder og teknikker
Å bruke kreative metoder og teknikker, er en effektiv måte å være
mer kreativ på. De kreative metodene og teknikkene er basert på de
kreative prinsippene. De sørger også for at vi gjør mer av det som
stimuler kreativitet og mindre av det som hemmer kreativitet. Se
siden:
KREATIVE METODER OG
TEKNIKKER
|
Kreativ undervisning
Med kreativ undervisning mener vi: Undervisning
som utvikler elevenes kreativitet.
En undervisning som gjør dette, er i seg selv
en kreativ handling.
En egen underside handler om kreativ undervisning. Se:
KREATIV UNDERVISNING
Resultater av kreativ undervisning
Et omfattende prosjekt for å gjøre elevene mer
kreative, hadde meget gode resultater. Eksempler på uttalelser fra
lærerne som var med på prosjektet, er:
Resultater for elevene
Lærere har
fortalt om følgende resultater for elevene:
-
Elevene viser mer interesse for å løse problemet på en kreativ
måte og føler mer ansvar for det de gjør.
-
Elevene får et forsterket positivt sjølbilde.
-
Elevenes arbeid blir mer lystbetont.
Resultater for lærerne
Lærere har
fortalt om følgende resultater for dem selv:
Du finner en mer
omfattende oversikt over resultatene av et prosjekt i kreativ
undervisning på sidene:
KREATIV UNDERVISNING
RESULTATER
AV KREATIV UNDERVISNING
Se også omtale av kurset
Kreativ undervisning
En kreativ skole
Kreativ læring legger også vekt på overføring av
informasjon. Forskjellen i en kreativ skole ligger i at det blir lagt større vekt på å bruke
informasjonene. Å lære å bruke fakta er vel så viktig som det å tilegne seg
dem.
Elevene går i den tradisjonelle skolen for å tilegne seg
autorisert kunnskap. Den tradisjonelle kunnskap er viktig også for
kreativiteten. I en skole som også vil lære elevene å tenke, er det vel så
viktig å lære dem hvordan de skal fortsette å lære på egen hånd utenfor skolen.
Det omfatter også hvordan de selv skal skaffe seg informasjoner og hvordan de
skal behandle informasjonene videre.
Også i kreativ undervisning er fakta råmaterialer for læring. Men
fakta er først og fremst råmaterialer som får sin verdi når de blir
brukt på en meningsfull måte.
Kreativitet betyr også at elevene også skal lære å møte nye og uventede situasjoner.
I et helhetlig syn på menneskets utvikling, er undervisning og læring en del av
menneskets utvikling og vekst. Det er derfor en side av livet i alle aldre.
Undervisningen har derfor også verdi som trening i å lære, i personlig
utvikling og i samarbeid og kommunikasjon med andre mennesker.
I kreativ undervisning er det ofte viktig å komme fram til riktige svar, men
det er vel så viktig å lære prosesser som kan hjelpe eleven til å komme fram
til bedre svar siden i livet.
En kreativ skole for framtida bør utdanne mennesker som kan tenke fleksibelt, møte problemer
og tilpasse seg en virkelighet som de ikke på forhånd kjenner. Kort sagt, de
må kunne tenke og handle selv.
|