Stimulerer gruppekreativitetEnkelte miljøer og organisasjoner er mer kreative enn andre. Det er flere trekk som ofte finnes igjen i kreative miljøer:
Se også artikkelen:
KREATIVE GRUPPER
Artikkelen "Kreative grupper" overlapper delvis denne artikkel om
"Stimulerer kreativitet i grupper".
Godt sosialt miljø
Dette betyr bl.a. at:
- Deltakerne føler seg trygge i gruppa
- Det er en vennskapelig atmosfære
- Åpenhet til meninger, holdninger, følelser, ideer og forslag
- Humør
- Kommunikasjon. Deltakerne oppfatter hva de andre sier og mener, og er også vare overfor ikke-verbale signaler.
- Positiv innstilling. Vi greier å se de positive sider i selv de rareste forslag. Og i hverandre.
Interessante oppgaver
En gruppe vil være mer kreativ når den arbeider med oppgaver som interesserer og engasjerer.
Passe størrelse på gruppa
Menneskene bør være del i en gruppe (eventuelt delgruppe i organisasjonen) som er liten nok til at alle føler et ansvar for gruppas resultater og alle får delta.
Gruppa bør være stor nok til at den rår over tilstrekkelige ressurser.
Beskrivelsen er tatt fra bøkene:
Praktisk nytenkning - Systematisk og
kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth
Kreativ undervisning
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik
|
Stimulerer gruppekreativitet
Godt sammensatt gruppe
Gruppemedlemmene bør ha tilstrekkelig fagkunnskap til å løse problemene gruppa arbeider med.
Det bør ikke være sterke konflikter eller
interessemotsetninger mellom gruppemedlemmene.
For kreativt arbeid er det fordel at gruppas medlemmer varierer mye i bakgrunn, kunnskaper, meninger, holdninger osv.
En kreativ organisasjonskultur
Det er gjort mange forsøk på å finne ut hva som karakteriserer en kreativ organisasjonskultur.
G. Ekvall m.fl. mener at innovasjon i organisasjoner er nøye knyttet sammen med:
- Gjensidig tillit. Støtte for ideer. Åpne forhold mellom mennesker.
- Utfordring og motivasjon. Enighet med organisasjonens mål og metoder.
- Frihet til å søke informasjon og til å vise initiativ.
- Variasjon i synspunkter, kunnskaper og erfaringer. Utveksling av meninger og ideer.
Andre undersøkelser har gitt liknende resultater.
Dette gir derfor et godt bilde, selv om det selvsagt ikke er mulig å kvantifisere eksakt hva som er en kreativ organisasjon.
|
Individ, gruppe og organisasjon
Kreativiteten i en gruppe avhenger av kreativiteten til
medlemmene i gruppen og av forholdene for kreativitet i
organisasjonen gruppen er en del av.
Det er derfor også fornuftig å lese mer om:
KREATIV PERSON
STIMULERER INDIVIDUELL
KREATIVITET
KREATIV GRUPPE
KREATIV LEDER
KREATIV
ORGANISASJON
Gjør mindre av det som hemmer kreativitet
En viktig måte å stimulere kreativiteten i grupper, er å gjøre
mindre av det som hemmer kreativitet.
Dette er beskrevet i:
HEMMER INDIVIDUELL
KREATIVITET
HEMMER KREATIVITET I
GRUPPER
HEMMER
KREATIVITET I ORGANISASJONER
|