Oppgaver i kreativitet
Oppgavene er for at du skal lære mer om
kreativitet. Du kan også trene kreative metoder og kreative teknikker.
Oppgavegrupper
Oppgavene er delt i følgende
hovedgrupper:
-
Finne egne oppgaver
-
Tenke over egen kreativitet
-
Bruke kreative teknikker
-
Bruke kreative metoder
-
Oppgaver til kreativ problemløsing
-
Flere oppgaver
Lese artikler
For å løse oppgavene trenger du å lese
artikler på nettstedet kreativtnorge.
Du må også lese om den kreative metode
eller teknikk du skal øver på. Du finner en liste (med lenker videre)
over kreative metoder og kreative teknikker på siden:
KREATIVE METODER OG TEKNIKKER
De fleste artiklene som er nødvendig å
lese for å løse oppgavene ligger på siden:
LITTERATUR OM
KREATIVITET
De fleste under overskriften:
Kreative
temaer
Etiske dilemmaer til refleksjon og
diskusjon
Lenken under fører til en liste med oppgaver til egen refleksjon og
til samtaler og diskusjoner i grupper. Oppgavene egner seg også godt til
å trene kreative metoder og teknikker på.
Oppgaver til refleksjon
og diskusjon Oppgaver
til kreativ filosofisk refleksjon
Bruk av min tid
Gi deg selv positive selvbekreftelser
IPOs råd for suksess
Nå dine mål
|
Oppgaver i kreativitet
Oppgaver 1: Finne
egne oppgaver
Du kan gjerne bruke en ”Kreativ notabok”
til disse oppgavene. Å finne egne oppgaver, er også en kreativ prosess.
Oppgave
1.1
Mange store oppfinnelser er gjort på
grunn av dovenskap. Hvilke forandringer kunne du ønske i livet ditt
hvis du tar utgangspunkt i makelighet og dovenskap?
Oppgave
1.2
For å finne flere ting du ønsker å gjøre
noe med, så se om listen under gir deg flere ideer.
-
Hva ville du like å gjøre?
-
Hva ville du like å ha?
-
Hvilke ideer ville du like å sette ut
i praksis?
-
Hva ønsker du å bli flinkere i?
-
Er det noe du ønsker skal hende?
-
Er noen mennesker du ønsker å ha et
bedre forhold til?
-
Er det noe du ønsker bedre tid til?
-
Er det noe du ønsker mer penger til?
-
Er det mer du ønsker å få ut av
livet?
-
Har du mål du ikke har nådd?
-
Hva er det du liker?
-
Hva er det du misliker?
-
Hva gjør deg sint, usikker, nervøs
eller misfornøyd?
-
Hva gjør deg glad, trygg eller
fornøyd?
-
Er det noen som misforstår deg?
-
Har du noe å klage på?
-
Er det noe du ønsker andre skal
gjøre? Hva?
-
Hva er vanskelig, og hva er lett?
-
Hvilke oppgaver har du her i livet, i
arbeid og privat?
Oppgave
1.3
Kombiner ord på venstre side med hvilket
som helst ord på høyre side og se om du får flere ideer til
problemer/oppgaver/muligheter/utfordringer som du ønsker å gjøre noe
med.
-
Jeg Livet
-
Venner Hjem
-
Familie Borte
-
Arbeid Offentlige steder
-
Fritid Fremmede
-
Hobby Samvær
-
Helse Venner
-
Ferie Familie
-
Mening Utvikling
-
Godt Meg selv
-
Dårlig Andre
Oppgave
1.4
Bruk den kreative teknikken
”Bildetenkning”.
Prøv å gjennomføre denne øvelsen bare ved
å tenke i bilder.
Se for deg ett bilde av et av målene
dine, gjerne ett som er urealistisk. Du skal se deg selv for deg i en
situasjon du ønsker å være i. Dvel litt ved denne fantasien. Utbroder
den med flere detaljer.
Finn hvilke oppgaver som må løses for at
du skal nå dette målet. Husk at du hele tiden skal tenke mest mulig i
bilder.
Oppgave
1.5
Bruk den kreative teknikken
”Bildetenkning”.
Se for deg din livssituasjon i form av
bilder. Tegn gjerne noe av dette. Se videre for deg, fremdeles i bilder,
hva du kan tenke deg å gjøre med din livssituasjon.
Oppgaver 2 Tenke over
egen kreativitet
Oppgave
2.1
Hvilke typer problemer har du løst? Og
hvilke framgangsmåter og metoder bruker du til de forskjellige
problemene?
Oppgave
2.2
Hvilke problemer, oppgaver, muligheter og
utfordringer ønsker du å gjøre noe med?
Oppgave
2.3
Finn noen eksempler der du selv har vært
kreativ, som barn, ungdom og voksen.
Bruk de tre forskjellige definisjonene av
kreativitet som ble gjennomgått på nettsiden kreativtnorge.
Oppgave
2.4
De viktigste prinsippene i kreativitet
er: Utsett vurdering, finn det positive og utsett valg. Er du enig
eller uenig i disse påstandene?
Oppgave
2.5
Selv om det er viktig å utsette
vurderinger i mange tilfeller, er det ikke alltid riktig. Det finnes
situasjoner både innen kreativitet og ellers i livet der det er riktig å
vurdere så fort som mulig. Hvilke situasjoner er det? Når er det riktig
å utsette vurdering og når er det riktig å ikke gjøre det?
Oppgave
2.6
Når er det riktig å utsette valg og når
er det riktig å ikke gjøre det?
Oppgave
2.7
Når er det riktig å se det positive og
når er det ikke riktig?
Oppgave
2.8
I hvilke situasjoner og til hvilke
oppgaver bruker du prinsippet om divergens fulgt av konvergens?
Divergens og konvergens er forklart i den kreative teknikk ”Divergens –
konvergens”.
Oppgave
2.9
Hvilke kriterier bruker du for
forskjellige valg du gjør? Hvilke kriterier har du brukt på valg du har
gjort tidligere? Finn kriteriene både for dagliglivets små valg og de
valgene som er mer alvorlige. Kriterier er forklart i den kreative
teknikk ”Kriterier for å velge en god løsning”.
Oppgave
2.10
På hvilke måter bruker du prinsippet om å
dele opp og sette sammen?
Oppgaver 3 Bruke
kreative teknikker
Oppgave
3.1
Bruk et av de "Viktigste kreative
prinsipper": "Finn det positive" til denne oppgaven:
Finn ut det minst nyttige av det du har
lært på skolen eller andre steder. Ta deg litt tid til å finne ut dette.
Finn så tre positive sider ved dette, så fem, ti osv.
Oppgave
3.2
Bruk kreativ teknikk: "Konstruktive
kommentarer" til denne oppgaven:
En idé til ferietur er å krabbe
Oslo-Trondheim tur/retur. Bearbeid denne ideen med konstruktive
kommentarer til du finner ut noe som er mer akseptabelt.
Oppgave
3.3
Bruk kreativ teknikk: "Konstruktive
kommentarer" til denne oppgaven:
Les i en avis et innlegg som du ikke er
enig i. Finn den meningen eller det argumentet du er minst enig i. Finn
så minst tre positive sider ved det du var uenig i. Finn så
hovedinnvendingen, og bearbeid den med konstruktive kommentarer.
Oppgave
3.4
Bruk de kreative teknikker: "Konstruktive
kommentarer" og "Andres synsvinkler" til denne oppgaven:
Forestill deg at du skal tilbringe en
ukes ferie sammen med tre andre personer. Bestem selv hvilke tre før du
begynner med selve oppgaven.
-
Finn noen ideer til hva dere skal
foreta dere, gjerne noen som er helt nye for deg.
-
Bearbeid disse ideene med
konstruktive kommentarer.
-
Forestill deg hvordan de tre andre
personene ville sett på forslagene dine. Finn ut hvordan du kort
ville legge fram forslagene for de tre, og forestill deg hva de
ville kunne si.
-
Forestill deg så hvordan de andre tre
ville ha arbeidet med oppgaven, og hva de da ville ha kommet fram
til.
-
Før du velger en løsning: Hva legger
du vekt på når du velger en av løsningene? Og hva ville de andre
tre legge vekt på? Velg den løsningen som du tror ville være mest
akseptabel for alle.
Oppgave
3.5
Bruk den kreative teknikk ”Analogier” til
denne oppgaven.
Finn analogier til ordtaket ”En fugl i
hånden er bedre enn ti på taket”.
Oppgave
3.6
Bruk den kreative teknikk ”Assosiasjoner”
og den kreative teknikk ”Tvungne sammenhenger” til denne oppgaven.
Finn assosiasjoner til ”appelsin”. Bruk
noe av det du finner i en assosiasjon til å finne på noe å gjøre på en
ferie.
Oppgave
3.7
Bruk kreative teknikker som egner seg til
situasjonsavklaring og fakta/informasjons samling til denne oppgaven.
Velg så ut ideer ved hjelp av de kreative teknikkene ”Kriterier for en
god løsning” og ”Velge ideer”.
Lag et forslag til aktiviteter for barn
mellom 8 og 10 år.
Oppgave
3.9
Bruk den kreative teknikk. "Negativ
brainstorming” til denne oppgaven:
Ta for deg noen av ideene fra oppgave 3.7
og bruk Negativ brainstorming på disse. Bearbeid så ideene videre med
Konstruktive kommentarer.
Oppgave
3.10
Bruk kreative teknikker som egner seg til
situasjonsavklaring og fakta/informasjons samling til denne oppgaven:
Ta en av dine egne oppgaver.
Oppgave
3.11
Bruk den kreative teknikk: "Andres
synsvinkler" til denne oppgaven:
Velg ett av dine egne problemer.
Oppgave
3.12
Bruk kreative teknikker til
problemanalyse til denne oppgaven og finn så ideer:
På en reise finner du noe som mange har
trodd bare var en legende: ungdomskilden. Den som drikker av den, blir
ikke eldre, men holder seg evig ung.
Løs problemet: Hva gjør du?
Oppgave
3.13
Bruk den kreative teknikk. "Bionikk (lær
fra naturen)" til denne oppgaven:
Norsk skøytesport vil gjerne ha flere
tilskuere på skøytestevnene. Hvordan skal de få til det?
Oppgave
3.14
Bruk valgfrie kreative teknikker til
idéskaping til denne oppgaven:
Finn ut hva som er dine mål på
forskjellige områder i livet. Legg spesielt vekt på å finne nye ideer.
Oppgave
3.15
Bruk den kreative teknikk. "Hva - hvis"
til denne oppgaven:
Hva hvis snøen blir liggende to meter høy
fra januar til juli på dett hjemsted? Forstett med hva – hvis spørsmål
til de svarene du finner.
Oppgave
3.16
Bruk den kreative teknikk. "Hvorfor -
hvorfor" til denne oppgaven:
Hvorfor liker mange mennesker å se på TV?
Fortsett med hvorfor – spørsmål til svarene du finner.
Oppgave
3.17
Bruk de kreative teknikker for bruk av
stimuli (Se: Idéstimuli ...) til denne oppgaven:
Du skal tilbringe fem år på en øde øy
uten andre mennesker. Du har heller ikke mulighet til å ha kontakt med
andre mennesker i løpet av disse årene, verken ved telefon, radio, brev
eller noe annet. Hva ville du ta med deg på øya?
Oppgave
3.18
Bruk kreativ teknikk: "Kriterier" til
denne oppgaven:
Hvilke kriterier vil du bruke til å
vurdere forslag til din egen utvikling?
Oppgave
3.19
Lag din egen ”Kreativ notatbok”. Det kan
gjerne være en ringperm der du kan sette inn nye ark etter behov. Du kan
også ha en notatbok som er liten nok til at du får plass til den i lomma
og kan ha den med deg.
Bruk denne eller disse idébøkene til å
arbeide med oppgaven: Hvordan forbedre mitt liv?
Oppgave
3.20
Hva vil du videre med livet ditt?
Arbeid med denne oppgaven ved hjelp av
visjoner.
Oppgave
3.21
Hva slags miljø vil du at det skal være
på arbeidsplassen din?
Bruk visjoner som et hjelpemiddel til å
nå dette.
Oppgave
3.22
Hvordan vil du at det framtidige norske
samfunn skal være?
Og verdenssamfunnet? Bygg visjonene.
Individuelt og i fellesskap.
Oppgaver 4 Bruke
kreative metoder
Oppgave
4.1
Bruk den kreative metoden ”Kreative
lapper” til denne oppgaven.
Finn hva slags pålegg du kan ha på maten.
Finn også på ting du aldri har prøvd som pålegg før.
Oppgave
4.2
Bruk den kreative metoden ”Idébank” til
denne oppgaven.
Finn ideer til hva du kan gjøre alene i
3-4 timer. Både ting du har gjort før og andre ting.
Oppgave
4.3
Bruk den kreative metoden ”Morforlogisk
analyse” til denne oppgaven.
Ta for deg ideene ”Gå på kino”, ”Gå tur”,
”Se en film” og ”Les et blad”. Bearbeid disse med Morfologisk analyse.
Oppgave
4.4
Bruk den kreative metoden
”Attributtlisting” til denne oppgaven.
Hvilke attributter har en lenestol. Finn
ideer til utvikling av en lenestol ved hjelp av Attributtlisting
Oppgave
4.5
Bruk den kreative metoden ”Brainstorming”
til denne oppgaven. Skriv på ark som er festet på veggen (eller lagt på
bord eller gulvet).
Du skal innrede et rom som er fem meter
bredt og syv meter langt, akkurat slik du vil. Finn ut hva du vil ha i
dette rommet.
Oppgave
4.5
Ta for deg de oppgavene du tidligere har
sett på. Det vil si både de oppgavene du selv har funnet, de som er gitt
som oppgaver i boka og de som er gjennomgått i teksten. Hvilken av
trinna i CPS, fakta - problem - idé - løsning - aksept – handlingsplan,
er viktigst for den endelige løsningen?
Oppgave
4.6
Bruk den kreative metoden ”CPS” til denne
oppgaven:
Hvilke av trinna i CPS er viktigst for de
oppgavene du vanligvis står overfor?
Oppgave
4.7
Bruk CPS - metoden til denne oppgaven:
Finn et av de problemene du har arbeidet
med tidligere. Kjør en ny kreativ prosss på dette. Denne gangen med CPS
– metoden.
Oppgave
4.8
Bruk CPS - metoden til denne oppgaven:
Finn på nye ting som kinoer kan tjene
penger på. Løs problemet ved hjelp av CPS-metoden.
Oppgave
4.9
Bruk CPS -metoden og kreative teknikker
etter ditt eget valg, til denne oppgaven:
Forestill deg at du skal skifte jobb. Gå
igjennom en informasjonsinnsamling og analyse med de kreative
eteknikker du selv vil. Kjør så de resterende fasene av
problemløsningsprosessen ifølge den trinnvise framgangsmåten i CPS.
Oppgave
4.10
Bruk den kreative metoden ”IPS” til denne
oppgaven:
Få ideer til hvordan du skal utvikle din
kreativitet og dine egne ferdigheter som problemløser.
Oppgave
4.11
Bruk den kreative metoden ”Synektikk” til
denne oppgaven:
Legg opp en plan for å gjøre ting som er
uvanlige for deg. Det trenger ikke være store og krevende ting. Det er
nok å gå en tur på et uvanlig sted i nabolaget, høre et radioprogram du
ellers aldri ville høre, gå på en utstilling eller et annet arrangement
som du ellers ikke ville gå på, osv.
Oppgave
4.12
Bruk en valgfri kreativ metode til denne
oppgaven. Bruk også speseilt den kreative teknikk: "Få løsningen
akseptert".:
Løs en av dine egne oppgaver.
Oppgave
4.13
Bruk en valgfri kreativ metode til denne
oppgaven. Bruk også spesielt den kreative teknikk og "Få løsnngen
akseptert".:
Finn en ny interesse som du skal dyrke
sammen med venner og/eller familie.
Oppgave
4.14
Vurder førs hvilke kreative metoder og
teknikker du synes passer for oppgaven. Bruk så disse på oppgaven:
Lag en ny idrett.
Oppgave
4.15
Vurder førs hvilke kreative metoder og
teknikker du synes passer for oppgaven. Bruk så disse på oppgaven:
Europeisk bilindustri er truet av
konkurranse fra Japan og USA. Noe må gjøres. Du har fått i oppdrag å
lage en kampanje som skal styrke europeiske bilers stilling på det
amerikanske marked. Alle europeisk eide bilfabrikker står bak deg. Bruk
CPS-prosessen og sett opp en handlingsplan for kampanjen.
Oppgave
4.16
Du har fått i oppdrag å sette sammen et
utvalg av leker for barn i forskjellige aldrer. Lekene skal virke
utviklende og stimulerende for barnas kreativitet. Hvilken leker ville
du velge. Bruk tradisjonell Brainstorming (tre trinn).
Oppgave
4.17
Gjør det samme som i oppgave 4.16, men nå
skal lekene være for voksne.
Oppgave
4.18
Sett opp en plan for videre utvikling av
din kreativitet. Bruk hvilken metode du selv vil.
Oppgave
4.19
Bruk CPS til oppgaver du tidligere har
arbeidet med med andre kreative metodier og teknikker.
Oppgave
4.20
Sett opp en plan for å skaffe deg selv
flere kunnskaper og ferdigheter. Formuler først hensikten med dette.
Arbeid deg så gjennom problemet ved hjelp av CPS metoden. Legg spesielt
vekt på handlingsplanen. |
Oppgaver i kreativitet
Oppgaver 5:
Oppgaver til kreativ problemløsing
Oppgave
5.1
Bruk kreative metoder og kreative
teknikker etter eget valg til denne oppgaven:
Sett opp en plan for å trene din
observasjonsevne.
Oppgave
5.2
Arbeid deg gjennom et av de problemene du
tidligere har satt opp for deg selv. Eller finn en annen oppgave å
arbeide med. Legg spesiell vekt på å utarbeide en handlingsplan.
Oppgave
5.3
Se på deg selv som et "produkt". Løs
oppgaven: Hvordan kan jeg ha mer glede av meg selv?
Oppgave
5.4
Tenk gjennom hva du kan bruke de kreative
metodene og teknikkene til i de miljøene du er i.
Sett opp en plan for hvordan du kan bruke
dette. Gjør det ved hjelp av CPS-metoden. Gjør flittig bruk av flest
mulig teknikker på de forskjellige trinna.
Oppgave
5.5
Finn en egen, oppgave og/eller bruk
følgende problem: Finn flere aktiviteter som kan tilbys togreisende.
-
Skriv ned ideene dine etter som du
får dem.
-
Prøv å få flere ideer, men la være å
skrive dem ned.
-
Foreta en muntlig brainstorming for
deg selv, enten på det samme problemet eller et annet som du selv
finner.
Oppgave
5.6
Et bibliotek skal abonnere på ti til tjue
blad eller tidskrifter som skal gi leserne bedre grunnlag for å løse
problemer. Det vil si alle typer problemer og oppgaver de kan møte
privat og i arbeidslivet. Sett opp en liste over det biblioteket bør
abonnere på.
Oppgave
5.7
Finn en egen oppgave. Bearbeid og løs den
ved hjelp av dagdrømmer.
Oppgave
5.8
Finn på et område der du skal bedre
ferdighetene dine på. Hvordan skal du gjøre det? Gjennomgå og løs hele
problemet i bilder.
Oppgave
5.9
Kan du finne nye problemer, oppgaver
eller utfordringer som du ønsker å gjøre noe med etter å ha løst alle de
andre oppgavene?
Oppgave
5.10
Hvordan bør beslutninger tas i de
miljøene du tilhører? I familien? I vennekretsen? På arbeidsplassen? I
andre organisasjoner? Hvordan tas beslutningene i dag?
Oppgaver 6 Flere
oppgaver
Oppgave
6.1
Ta fram en diktsamling fra bokhylla,
eller lån en. Les noen av diktene og se hvilke bilder de framkaller i
deg.
Oppgave
6.2
Tenk ut en person, nålevende eller
tidligere, fjern eller nær. Finn ut noe du ønsker å gjøre sammen med
denne personen. Dagdrøm deg gjennom hvordan du skulle få gjennomført
dette. Du trenger ikke å være realistisk, beskjeden eller anstendig.
Snu så situasjonen og gjør på samme
måten. Det vil si: la den andre personen sørge for gjennomførelsen.
Oppgave
6.3
Finn en egen oppgave. Jobb med den før du
legger deg. Bearbeid oppgaven for underbevisstheten slik det er
foreslått i dette kapitlet. Men vent med å finne ideer og løsninger. Se
hva som dukker opp før du sovner, i søvne, når du våkner og når du
begynner å arbeide med oppgaven neste dag.
Oppgave
6.4
Finn et fagområde som du vet lite om. Få
tak i en artikkel, et blad eller en bok om dette. Prøv å finne ut hva
som er interessant ved dette området. Finn ut hva som kan være
interessant for deg.
Oppgave
6.5
Les en avis med et politisk syn som
avviker mest mulig fra ditt eget. Finn ut hva som avviker mest fra ditt
eget syn. Forsøk å finne ut til hvordan de som har et slikt syn kan ha
kommet fram til det. Hvordan tenker de? Kan en slik tankegang være til
nytte for deg i noen sammenheng?
Oppgave
6.6
Hva kan det brukes til?
Oppgavene går ut på å ta en eller flere
ting og se hva de kan brukes til, enten direkte, i kombinasjon med andre
ting eller bearbeidet. Slike øvelser trener fantasien. De gir også
trening i å se muligheter og i å se nye sider ved den tingen du prøver å
gjøre noe ut av.
Her følger noen eksempler på ting du kan
finne nye anvendelser for: Fotballbaner, binders, pappkrus,
drikkeglass, gafler, tomme melkekartonger, tomme doruller, fyrstikker,
fyrstikkesker, tøystykker, gamle sko, en genser, et bord, en stol, en
seng, en veitunnel, trådsneller, skolebygninger, biler, sykler, båter,
hester, landeveier, bygater, piperensere, papirark, bøker, aviser,
blader, urverk, tømmerstokker, brevkurs, friidrettsstevner, 17-maitog,
kinoforestillinger, togreiser, kinovestibyler, bilreiser, flyreiser,
båtreiser, boligblokker, ungdomsflokker, video, datamaskiner,
kulepenner, denne boka, du selv, skrujern, hammer, sag, fiskestang, osv.
osv.
Oppgave
6.7
Hvordan kan det forbedres?
En annen type oppgave er å ta for seg et
eller annet og se hvordan det kan forbedres. Disse oppgavene gir det
samme som oppgavene av den forrige typen, dessuten gir de spesielt god
trening i å identifisere svakheter ved ideer og løsninger. Før
forbedringen begynner, bør du identifisere styrker og svakheter slik det
er nå. Dermed får du god trening i å identifisere de gode sidene ved
ideer og løsninger.
Som oppgaver kan du bruke de forslagene
som er gitt i forrige eksempel.
Oppgave
6.8
Å løse egne oppgaver gir selvsagt også
noe i tillegg til treningen. Du får kanskje gjort noe som du ønsker å
gjøre.
Men for treningens skyld kan det være
fint å lage dine egne oppgaver også for slikt som du ikke spesielt
ønsker å gjøre noe med.
Du kan lage oppgaver ved å se på deg selv
og din situasjon. Hva kan forbedres ved dette? Og hva ønsker du skal
være slik som det er? Dette kan du også se på som en oppgave: Hvordan
får du det eller det til å forbli slik det er?
Det kan også gi god trening å arbeide med
oppgaver som:
Hvilket kinostykke skal jeg se, hva skal
jeg gjøre i helgen, hvor ville jeg reise hvis jeg fritt fikk velge,
hvilken person ville jeg helst treffe, hva skal jeg ha til middag,
hvilket ukeblad skal jeg kjøpe osv.
Å løse oppgaver som gjelder deg selv gir
deg bedre innsikt i:
-
deg selv
-
hva som motiverer deg
-
hva som hemmer og stimulerer deg
-
hva dine egne kriterier er
-
hva dine verdier og normer er
-
hva du egentlig ønsker, vil og håper
Oppgave
6.9
Situasjoner
En annen måte å trene på er å forestille
deg situasjoner som du har vært i eller som du kan komme i, eller helt
andre situasjoner. Du kan også ta utgangspunkt i situasjoner som andre
har vært i eller kan komme i.
Denne metoden kan gi deg trening i alle
sider av problemløsning, under forutsetning av at du som problemer
velger mange forskjellige situasjoner, og at du prøver å bruke metodene
og teknikkene for problemløsning.
Spesielt gir dette trening i å se saker
og problemer på andre måter og fra andres side. Det gir også trening i å
møte nye situasjoner.
Oppgave
6.10
Spill og leker
Mange spill og leker er konstruert for
læring. Barn lærer mye gjennom lek og spill. Det kan du også. Det finnes
en mengde spill, leker og andre fritidsbeskjeftigelser som kan gi fin
trening. Noen eksempler er:
Brettspill, kortspill, Ludo, puslespill,
byggesett, malerskrin, Monopol, Tangram, Mastermind, sjakk, fotball.
Oppgave
6.11
Lag en oversikt over de typer
beslutninger du tar. Hvordan er beslutningsprosessene like, og hvordan
er de forskjellige?
Oppgave
6.12
Hvilke beslutninger synes du er lette, og
hvilke er vanskelige å ta?
Oppgave
6.13
Hvordan tar du beslutninger? Sammenlign
med beslutningsmodellene på nettstedet kreativtnorge.
Oppgave
6.14
Hvilke kriterier bruker du for
forskjellige typer beslutninger?
Oppgave
6.15
Hvordan tas beslutninger i organisasjoner
du kjenner?
Oppgave 6.16
Hva er viktigst når du skal velge en
beslutningsmodell? Sett opp en prioritert liste med stikkord over hva du
bør ta hensyn til.
Oppgave
6.17
Finn noen beslutninger du skal ta. For
treningens skyld kan dette gjerne være helt dagligdagse beslutninger som
for eksempel om du skal drikke kaffe eller te. Bruk CPS som
beslutningsmodell til å ta disse beslutningene.
Oppgave
6.18
Sett deg i en stol og plasser hånden din
slik at den kan ligge lenge i ro og slik at du kan se den. Lukk øynene
og slapp av noen minutter. Åpne øynene og se på hånden. Hold hånden helt
i ro i flere minutter mens du ser på den. Se hva du kan se av linjer,
former, farger, lys og skygge osv. Hold hele tiden hånden helt i ro. Når
du har sett noen minutter, kan du bevege hånden sakte mens du fortsetter
å se på den.
Oppgave
6.19
Finn fram forskjellige gjenstander og
legg dem foran deg på et bord. Lukk øynene og kjenn på gjenstandene.
Kjenn etter både deres form og deres overflate.
Oppgave
6.20
Lukt på forskjellige gjenstander. Det kan
være alt mulig rart du finner i leiligheten din og andre steder, også
ting du vanligvis ikke lukter på. Lukt for eksempel på aviser, blader,
frukter, en blyant osv osv.
Oppgave
6.21
Ta for deg noen ordtak. Enten noen du
husker eller finn noen fram i en bok. Finn flest mulig
anvendelsesområder for hvert av ordtakene.
Oppgave
6.22
Se på naturen. Hva i naturen danner
analogier til ditt eget liv? Hva i naturen er analogier til ting
mennesket har funnet opp eller utviklet?
Oppgave
6.23
På hvilken måte bruker du analogier? På
hvilke måter kan du bruke analogier i ditt liv?
Oppgave
6.24
Ta for deg noen gjenstander. Hvilke
assosiasjoner gir disse? Finn nye assosiasjoner til disse igjen.
Oppgave
6.25
Bruk en ordliste, en bok eller et blad.
Plasser fingeren tilfeldig på et ord. Hvilke assosiasjoner gir dette
ordet? Finn nye assosiasjoner til disse.
Oppgave
6.26
På hvilken måte bruker du assosiasjoner?
På hvilken måter kan du bruke det i ditt liv?
Oppgave
6.27
Hva er de viktigste ting du har lært i
livet? Lag en liste eller bare klargjør for deg selv inni hodet. På
hvilken måte har du lært dette? Hva har du lært av deg selv, av andre
eller begge deler?
Oppgave
6.28
Finn noen oppgaver du ønsker å gjøre noe
med. Forestill deg hvilke råd andre mennesker ville gi deg i forbindelse
med disse. Det kan være mennesker du kjenner eller hvem som helst
andre.
Oppgave
6.29
Forestill deg forskjellige situasjoner du
har vært i. Forestill deg deretter at du er forskjellige andre mennesker
som ser og opplever deg i disse situasjonene. Hva vil de se, høre,
tenke, føle osv? Hvordan ville de ha uttrykt dette hvis de hadde fortalt
deg det?
Oppgave
6.30
Hvordan bruker du prinsippet om å lære av
andre? Hvordan kan du bruke det i tillegg til det du allerede gjør?
Oppgave
6.31
Hva mener du stimulerer kreativiteten? Er
du enig eller uenig i forslagene på nettstedet kreativtnorge?
Oppgave
6.32
Hva mener du hemmer kreativiteten? Er du
enig eller uenig i forslagene på nettstedet kreativtnorge?
|