Toward a theory of Organizational Creativity
Woodman, R.W., Sawyer, J.E. and Griffin, R.W.:
Toward a theory of Organizational Creativity,
Academy of Management Rewiew,
Vo. 18, No 2, p 293-321
Sammendraget er skrevet av Leif-Runar Forsth
|
Organisatorisk kreativitet
Woodman, Sawyer og Griffin definerer
organisatorisk kreativitet slik:
"At enkeltmennesker som arbeider sammen i et
komplekst sosialt system skaper verdifulle, nye produkter,
tjenester, ideer, prosedyrer eller prosesser."
Individuell, gruppe og organisatorisk
kreativitet
I en organisasjon er det sammenhenger mellom
den individuelle kreativiteten, gruppekreativiteten og
organisasjonens kreativitet.
Den individuelle kreativiteten er avhengig av
det enkelte menneskes egenskaper, hodninger og handlinger. Den
påvirkes også sterkt av gruppen han eller hun er en del av. Og den
påvirkes av organisasjonen som helhet.
En gruppes kreativitet er avhengig av
kreativiteten til medlemmene i gruppen. Men gruppens kreativitet
avhenger av mer enn summen av individenes kreativitet. Gruppens
kreativitet kan være høyere eller lavere enn summen av medlemmenes
kreativitet. Gruppens kreativitet avhenger også av organisasjonen
gruppen er en del av.
En organisasjons kreativitet avhenger av
kreativiteten til menneskene og gruppene i organisasjonen. Men
organisasjonens kreativitet avhenger også av en del forhold på
organisatorisk nivå.
En kreativ person
Woodman, Sawyer og Griffin tar opp fire
faktorer som påvirker hvor kreativ en person er:
De tar så for seg følgende temaer av betydning
for personlig kreativitet.
Kreativitet og tidligere opplevelser
Det er mange studier av hva i deres fortid som
har påvirket kreative mennesker. Resultatene viser at dette kan være
svært mange ting. Det har vært vanskelig å finne fellesnevnere. Det
er mulig at forskjellig typer kreativitet utvikles under forskjellig
påvirkning.
Det som synes klart er at opplevelser og
omgivelser påvirker personligheten, kunnskapene og tenkeferdighetene
til et menneske. Via dette påvirkes så også menneskets kreativitet.
Dette påvirker også hvordan et menneske
oppfatter de situasjoner det befinner seg i. Noe som vil påvirke
hvor kreativt det oppfører seg i denne situasjonen.
Kreativitet og personlighet
Woodman, Sawyer og Griffin nevner mange
faktorer som har blitt foreslått som kreative trekk:
-
Liker godt de estetiske sider ved
opplevelser.
-
Mange interesser.
-
Tiltrekkes av kompleksistet.
-
Høy energi.
-
Selvstendige vurderinger.
-
Autonomi (selvstyrt)
-
Intuitiv.
-
Selvsikkerhet.
-
Greier å forholde seg til motsetninger og
merkeligheter i sitt selvbilde.
-
Oppfatning av seg selv som kreativ.
Andre studier har kommet til andre resultater.
Det er derfor svært vanskelig ut fra en persons personlighetstrekk å
forutsi hvor kreativ personen er. Det kan skyldes at det er svært
mye som kan påvirke kreativiteten.
Kreativitet og kognitive faktorer
Woodman, Sawyer og Griffin nevner følgende
kognitive ferdigheter som kan være fordelaktige for kreativitet:
-
Dyktighet til å assosiere.
-
Kan uttrykke seg godt.
-
Behersker romlighet og figurer.
-
Finner ideer rask og flytende.
-
Snakker og finner ord flytende.
-
Originalitet.
-
Uavhengighet
-
Fleksibilitet.
-
Kunne finne eller forklare årsaker.
Det ser ut til at det er viktig med koblingen
mellom personen og omgivelsene.
Kreativitet og indre motivasjon
Woodman, Sawyer og Griffin forteller at mange
undersøkelser viser at indre motivasjon er særdeles viktig i
kreativitet.
Den indre motivasjonen bidrar også til at vi er
mer oppmerksomme på oppgaven.
Penger som belønning kan stimulere
kreativiteten hvis oppgaven er enkel, pålagt og det er mer rett fram
anvendelse av den teknikk som skal til.
Men flere forskere er kommet til at bruk av
penger som belønning for kreativitet, oftest virker mot sin hensikt.
Det stimulerer den ytre motivasjon og svekker den indre. Det fører
også til at oppmerksomheten trekkes mer over på den ytre belønningen
enn på selve oppgaven og løsningen av denne.
Også andre former for anerkjennelse og ytre
belønning, kan hemme kreativiteten. Det fører oppmerksomheten vekk
fra selve oppgaven og vekk fra de indre motivasjonsfaktorene.
Mennesker blir mer kreative hvis de selv får
velge hvordan oppgaven skal utføres.
Kunnskap
Woodman, Sawyer og Griffin sier at to typer
kunnskap er nødvendig for å være kreativ.
Den første er faglig kunnskap på oppgavens
område.
Den andre er prosesskunnskap. Det betyr at en
kan de arbeidsprosesser som kan brukes for å løse oppgaven.
Hypoteser om personlig kreativitet i organisasjoner
Woodman, Sawyer og Griffin setter oppfølgende
hypoteser (forslag/antagelser):
-
Individuell kreativ oppførsel vil:
-
Øke med gruppenormer som støtter åpen
deling av informasjon.
-
Øke med en organisasjonskultur som støtter
risikotaking.
-
Minske med gruppenormer som skaper konforme
forventninger.
-
Minske med belønningssystemer som rigorøst
evaluerer kreativ oppførsel og som knytter resultatene av
kreativiteten til ytre belønninger.
Kreativ gruppe
Betingelser for gruppekreativitet
Woodman, Sawyer og Griffin nevner følgende
faktorer som kan påvirke kreativiteten i en gruppe:
-
Demokratisk og samarbeidende lederskap.
-
Organisk mer enn mekanisk gruppestruktur.
-
Gruppemedlemmer med variert bakgrunn.
-
Gruppesamhold.
-
Gruppestørrelse.
-
Tilstrekkelige ressurser.
-
God kommunikasjon og gode
kommunikasjonslinjer. Det er viktig at informasjon deles.
Gruppeprosesser og kreativ problemløsing
Gruppeprosessene kan ha en avgjørende virkning
på kreativiteten i grupper.
Gode kreative prosesser kan øke en gruppes
kreativitet. Det kan også trening av gruppemedlemmene i kreative
prosesser.
Men uten gode kreative prosesser vil grupper
ofte bli mindre kreative enn de mest kreative i gruppen ville vært
alene. Dette fordi gruppen legger begrensinger på hvordan det skal
arbeides og på hva slags tanker og ideer som slipper fram. Gruppen
er også mindre flink til å velge ut ideer, enn de mest kreative i
gruppen ville vært alene.
Også grupper som bruker kreative prosesser, kan
bli mindre kreative enn gruppens mest kreative medlemmer ville vært
alene.
Feil belønningssystem kan hemme
gruppekreativiteten.
Gode sosiale forhold kan øke
gruppekreativiteten. I kreativ sammenheng betyr dette spesielt at
gruppemedlemmene bruker hverandres kunnskaper, ferdigheter og ideer.
Hypoteser om kreative grupper
Woodman, Sawyer og Griffin setter opp følgende
hypoteser:
-
En gruppe blir mer kreativ når deltakerne
er forskjellige.
-
Autoritær lederstil vil minske en gruppes
kreativitet.
-
Gruppesamhold vil øke gruppens kreativitet.
-
Deltakende strukturer og deltakende
arbeidsformer vil øke en gruppes kreativitet.
|
Kreativ organisasjon
Trening i kreativitet
Woodman, Sawyer og Griffin mener at det er
viktig med opplæring og trening i kreativitet for å øke en
organisasjons kreativitet. Virkingen er større hvis treningen skjer
på gruppebasis og ikke bare individuelt.
Opplæring i kreativitet oppfattes også som et
signal til de ansatte om at kreativitet er viktig og ønskelig i
organisasjonen.
Betingelser for organisatorisk kreativitet
Woodman, Sawyer og Griffin setter opp følgende
hovedpunkter for en kreativ organisasjon:
-
Organisasjonskultur
-
Ressurser
-
Belønningssystemer
-
Strategi
-
Struktur
-
Teknologi
De mener at noe av det viktigste en
organisasjon kan gjøre, er å legge forholdene til rette for kreative
grupper og for kreative individer.
Men kreative individer og kreative grupper er
ikke tilstrekkelig for å gjøre organisasjonen som helhet kreativ.
Det er en fordel med gode forbindelser på kryss
og tvers i organisasjonen.
Ledelsen må støtte innovasjon.
Forskjellighet bør oppfattes som noe positivt.
Mange organisasjoner har en tendens til å ansette folk som er "like"
eller som tenker og oppfører seg på lik måte.
For strengt hierarki virker hemmende på
kreativiteten. Det gjør også mange ledd i det hierarkiske system.
Det er viktig med en positiv holdning til å ta
risiko.
Organisasjonens evalueringssystemer og
kriteriene for evalueringene vil virke inn på kreativiteten.
Hypoteser om kreative organisasjoner
Woodman, Sawyer og Griffin setter oppfølgende
hypoteser:
-
En organisasjon vil bli mer kreativ hvis
den har tilgjenglig noen frie ressurser.
-
Restriksjoner og begrensninger i den frie
informasjonsflyten vil minske den organisatoriske kreativiteten.
-
Flate strukturer (matrise, nettverk og "på-tvers-organisering")
vil gi mer kreativitet i en organisasjon.
-
Begrensninger på utveksling av informasjon
med omgivelsene vil minske kreativiteten i en organisasjon.
|