A Facilitating Style of leadership
Parnes, S.J.:
A Facilitating Style of leadership,
Bearly Limited and The creative Education Foundation, p. 1-50, USA, 1985
Sammendraget er skrevet av Leif-Runar Forsth
|
Råd i kreativ prosessledelse
Parnes gir råd for hva som kreves for å være en
god kreativ prosessleder.
Det meste av dette er relevant også for ledere
som ønsker å stimulere og legge til rette for sine medarbeideres
kreativitet. Artikkelen er basert på Parnes erfaringer gjennom 40 år
med kreativ prosessledelse.
Det første kravet til en kreativ prosessleder
er at han/hun selv forstår de kreative prosessene ut fra seg selv.
Han eller hun må også tro på menneskers muligheter til å være
kreative.
Entusiasme er viktig. Men den kreative
prosesslederen trenger ikke være sprudlende eller boble over av
entusiasme. Det viktige er at det er en indre entusiasme.
Den kreative prosesslederen bør akseptere alle
slags mennesker.
Det er også viktig å trives med usikkerhet,
ikke bare kunne tolerere den.
Den kreative prosesslederen ser etter det
positive i mennesker, i omgivelsene, i mulighetene, i ideene eller i
ting.
Det er også viktig å ikke ta seg selv for
alvorlig. Smil, humor og optimisme er bra i kreativ prosessledelse.
Til slutt siterer Parnes (sin lærer) Alex F.
Osborn (som utviklet Brainstorming):
"En brukbar idé som gjennomføres, er bedre
enn en god idé som poleres videre."
|
Råd for CPS-trinnene
Parnes gir en del råd for hvordan vi kan
gjennomføre de forskjellige trinnene i CPS - Creative Problem
Solving. Han anbefaler følgende fokus i de forskjellige trinnene:
Situasjon
For å finne flere og flere utgangspunkt for
kreative prosesser: Bruk ønsker, drømmer, fantasier og visjoner på
de fleste områder i livet.
Finne fakta
Bruk spørsmål som starter med:
Hvem ....?
Hva ...?
Hvor ...?
Hvorfor ...?
Hvordan ...?
Hva er ...?
Hva er ikke ...?
Finne problemer
Bruk spørsmålsformene:
Hvordan kan jeg ...?
På hvilken måte kan jeg ...?
Finne ideer
Lag nye forbindelser, koblinger og
assosiasjoner. Forminsk, forstørr og bytt om.
Finne løsninger
Still spørsmål som:
Hvem kan dette ha virkning på?
Hva kan det ha virkning på?
Vil ideen ...?
Hva må oppfylles?
Hva bør oppfylles?
Finne aksept
På hvilke måter kan jeg få gjennomført denne
ideen?
Hvem kan gjennomføre ideen eller støtte
gjennomføring av den?
Hva kan gjennomføre ideen eller støtte
gjennomføring av den?
Når?
Hvor?
Hvorfor?
Hvordan?
Hvem ellers?
Hva ellers?
Og still tilsvarende spørsmål for det motsatte:
Hva kan hindre gjennomføring av ideen?
Osv.
Handlingsplan
Forstå at intet er endelig. Ingenting er helt
svart eller hvitt. Det som er den beste plan i dag, kan i morgen
kreve forbedringer.
|