Building a Vision -
A Practical Guide
Forsth, L.R. and Nordvik, B.:
Building a Vision - A Practical Guide, Creativity and Innovation
Management,
Vo. 4, No. 4, p. 251-257, 1995
Sammendraget er skrevet av Leif-Runar Forsth
|
En praktisk framgangsmåte for å lage
visjoner
Forsth og Nordvik har utviklet en praktisk,
trinnvis metode for å utvikle visjoner for enkeltmennesker, grupper
og organisasjoner.
De definerer visjoner som et ønske om en
framtidig situasjon. Også dagdrømmer er en måte å visjonere på.
Ytre sett er en visjon et bilde av en ønsket
framtidig situasjon. Men på et dypere plan er en god visjon et
uttrykk for dypere indre følelser, tro og håp. For å få en sterk og
god visjon som fører med seg aktiv handling, er det nødvendig at
visjonen er et slikt uttrykk, selv om dette ikke nødvendigvis er
uttrykt direkte.
Forsth og Nordvik påpeker at bruk av visjoner
ikke er noe nytt i menneskehetens historie. De nevner gamle
hulemalerier og har som eksempel malerier av jakt. Ved å framstille
en vellykket jakt, trodde en at en ville sikre en vellykket jakt i
virkeligheten også.
Gammel er også troen om at en ved et ønske kan
påvirke framtida. Et eksempel er de mange tradisjoner med å ønske
noen ”en god dag”, ”god reise” osv.
Sentralt i visjonsmetoden er bruk av bilder til å
kommunisere.
Forsth og Nordvik anbefaler at en til eget bruk
eller som profesjonell visjonskonsulent, bygger sin egen
bildesamling.
Bildene som brukes i en visjonsprosess må
tilpasses situasjonen en skal bygge en visjon for. Det er viktig å
bruke bilder som gir gode følelser og tanker.
En bildeserie bør bestå av fire hovedtyper
bilder.
Den første fjerdedel bør være direkte knyttet
til typen visjon som skal bygges. Dette direkte eller symbolsk. Hvis
vi skal bygge en visjon for en bedrift, betyr dette bilder som
illustrerer hvordan vi kan ønske å ha det i bedriften, hva den driver
med, hva som er dens suksesskriterier osv.
Den neste fjerdedel bør være knyttet til den
mulige visjonen på en eller flere måter. Det kan være noe som kan
komme til å inngå i visjonen. Eksempler er bilder som uttrykker
samhold, fellesskap, mennesker som gjør noe sammen, lykke, mot,
energi, endring, kreativitet osv.
Den tredje fjerdedel skal være bilder som
virker sterkt stimulerende. Bilder med sterke motiver, farger eller
temaer (husk positiviteten).
Den siste fjerdedel velger du helt fritt. Det
er bilder som du liker eller finner stimulerende.
|
De tolv skrittene
De tolv skrittene for å bygge en organisasjons
visjon er:
1. Forberedelsen
2. Knytt til minner og sinnstilstander
3. Bygg den grunnleggende individuelle visjonen.
4. Bygg visjonen for små grupper.
5. Bygg visjonen for større grupper.
6. Beskriv visjonen i ord.
7. Beskriv visjonen for hele organisasjonen
8. Utvid visjonen
9. Gjør visjonen dypere.
10. Gjør visjonen sansbar.
11. Fra visjon til mål
12. Fra visjon til virkelighet.
Forsth og Nordvik sier at disse tolv skrittene
kan gjøres i en samling, eller fordelt over flere samlinger.
På trinn 8 til 12 kan det brukes kreative
prosesser. Visjonsmetoder kan også inngå som et nyttig verktøy i
kreativ prosessledelse.
Forsth og Nordvik påpeker at det er to hovedgrunner til at
mange får lite ut av visjonsprosesser eller at visjonen har liten
nytteverdi for organisasjonen.
Den første grunnen er at visjonen ikke er
tilstrekkelig godt forankeret i menneskene i organisasjonen. Den er
ikke eller oppleves ikke som en tilstrekkelig god oppfyllelse av
deres grunnleggende indre håp, deres verdier eller hva de tror på.
Den andre mangelen er at visjonen ikke følges
opp med konkretiseringer, utvidelser, fordypning og, framfor alt,
det mangler en konkret handlingsplan og konkrete, praktiske
handlinger.
|