Brainstorming:
Grunnlaget for kreative prosesserEn av de mest kjente former for kreativ problemløsning er
Brainstorming (hjernestorm). Det finnes en rekke varianter. Brainstorming ble utviklet for å motvirke at så mye tid på møter ble brukt til å diskutere og kritisere ideer. Hensikten var å spare tid og å slippe ideene fram.
Vanligvis foregår Brainstorming på den måten at en gruppe sitter sammen og arbeider med et problem. De lar det storme med ideer. Deltakerne legger fram sine ideer så fort de kommer på dem. Det skal ikke være noen vurderinger, kommentarer eller diskusjoner av de ideene som kommer fram. Det blir eventuelt gjort etter at selve brainstormingen er ferdig.
I dag har man gått mye vekk fra tradisjonell Brainstorming, men i mer moderat form inngår den i mange moderne former for problemløsning. Brainstorming kan brukes sammen med, eller som en del av,
mange kreative metoder.
Mange av de kreative metodene som brukes i dag, er utviklet fra Brainstorming og bygger på de samme grunnleggende
kreative prinsippene og reglene.
Beskrivelsen er tatt fra bøkene:
Praktisk nytenkning - Systematisk og
kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth
Kreativ undervisning
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik
|
Kreative prinsipper
Prinsipper i kreative prosesser
Kreative prosesser bygger på de to hovedprinsipper fra Brainstorming :
- Utsett vurdering.
Formålet er å slippe kreativiteten løs.
- Kvantitet gir kvalitet.
Tanken er at jo flere ideer vi har, desto større er sjansen for at det skal være en god ide blant dem.
Divergens og konvergens
Å divergere betyr å spre.
Å konvergre betyr å samle. Et praktisk kreativt prinsipp
som brukes i de fleste kreative prosesser, er: Først en
divergerende kreativ fase der vi slipper oss løs og kommer med mange
ideer. Så en konvergerende fase der vi velger ut de ideene
vi vil gå videre med. Divergens fulgt av konvergens er en
praktisk måte å praktisere de to kreative prinsippene "Utsett
vurdering" og "Kvantitet gir kvalitet". |
Kreative regler
Regler i kreative prosesser
Noe av det viktigste i kreativ prosessledelse er å sørge for at
de
Fire viktigste regler i Brainstorming holdes.
Dette er:
1 Ingen kritikk eller vurdering
Dette er den viktigste regelen. La alle ideer få komme fram. Vanligvis noterer vi ideene etter som de kommer. Det gjør ingen ting om det kommer dumme eller urealistiske ideer. Når vi siden skal velge ut de brukbare ideene, kan vi hoppe over dem vi vil.
For at de gode ideene skal komme fram, er vi nødt til å slippe fram de dårlige også. Og det viser seg ofte at dårlige ideer gir støtet til gode. I mange tilfeller vil de dårlige ideene vise seg å være de beste, etter at vi har tenkt oss mer om, eller bearbeidet ideene videre.
2 Slipp deg løs og bruk fantasien
Prøv å være uformell. Tillat deg selv og andre å spøke, å komme med rare ideer, dumme ideer, utradisjonelle ideer og ikke minst tradisjonelle ideer (de kan ofte også være gode).
Hensikten er å få fram flest mulige ideer og å skape et godt klima for
idéskaping.
3 Finn flest mulige ideer
Dette er prinsippet om at kvantitet gir kvalitet. Prøv å finne fem, eller tre, eller ti ideer til når det har stoppet opp. Ofte dukker de beste ideene opp etter at vi har holdt på en stund.
4 Bygg på tidligere ideer
Se på de ideene som har kommet fram. Gir de nye ideer? Går det an å bygge videre på dem? Eller kan de kombineres?
|