Kreativitet er medfødt
Alle mennesker er født kreative, og alle forblir kreative
resten av livet.
Men den enkeltes kreativitet er ikke noe konstant og uforanderlig. Den utvikler seg og den hemmes gjennom livet.
Som med mange
andre ting i livet har det som skjer i barndommen og ungdommen, en viktig
innflytelse på hvordan vi blir siden.
Skolen påvirker kreativiteten
Skolen former elevene.
Skolen hemmer kreativiteten
Det er forsket i utviklingen av barns kreativitet. Det
forstemmende resultatet av denne forskningen er at kreativiteten avtar med
alderen. Det er ingen jevn svekking som kan forklares med en aldersvekking av
det voksende barnet, men en svekking som er sterkere i visse perioder. Det
skyldes blant annet økte krav til konformitet i livssituasjonen.
Det ser ut til å være en markert tilbakegang i
kreativiteten i løpet av den første skoletiden. Det har sammenheng med at
barnet på skolen møter nye begrensninger, blant annet ved skolens krav om økt
konformitet. Konform betyr "som er av samme form", og en av skolens
oppgaver er å forme barna til gitte felles normer.
Verdier og holdninger kan styrke kreativiteten
Dette er ikke bare negativt.
Et samfunn bygger på visse felles normer som går i arv fra generasjon til
generasjon. Slike normer kan være: respekt for medmennesker, demokrati som
styreform, gudfryktighet, respekt eller underdanighet for autoriteter,
framheving eller ikke framheving av raser og nasjonaliteter som bedre eller
mindreverdige osv. Mange normer er det bred enighet om, andre kan være svært
kontroversielle. Skolens oppgave er blant annet å formidle en del av de normene
det er allmenn enighet om i samfunnet.
Forskning viser at verdinormer og overføringen av dem kan
styrke kreativiteten hos et barn. Så feilen trenger ikke å ligge i skolens
oppdragergjerning.
Ny kreativitetsnedgang i puberteten
En annen periode med markert nedgang i kreativiteten er
puberteten. I overgangen mellom barn og voksen blir det viktig, både for barnet
og kanskje spesielt for omgivelsene, at det ligner mer og mer på de voksne. Det
gjør at barnet innordner seg enda mer. Behovet for å bli akseptert av ens eget
og det annet kjønn forsterker dette ytterligere.
Fra boka
Beskrivelsen er tatt fra
boka:
Praktisk nytenkning - Systematisk og
kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth
|
Legg forholdene til rette og kreativiteten
blomstrer
Kreativitet for barn
En persons kreativitet seinere i livet er
sterkt avhengig av påvirkningene i barndommen og ungdommen.
Det meste av det
som er gjennomgått på nettstedet kreativtnorge, gjelder like mye for barn som for voksne. Dette gir
direkte ideer til hva som kan gjøres for å la være å hemme kreativiteten hos
barn, og selvsagt hva som kan gjøres for å stimulere utviklingen av
kreativiteten.
De kreative prinsippene er like viktige overfor barn som overfor
voksne.
Det er imidlertid ofte forskjeller mellom barn og voksne. Barn
har ikke i like stor grad fått alle hemningene mot å være kreative. De er
vanligvis heller ikke like låst i sine egne tankemåter, selv om de kanskje
behersker færre problemløsningsmetoder.
Det er derfor ikke like viktig for barn å trene på slike
teknikker som er gjennomgått i denne boka. Disse kan selvsagt være nyttige
også for barn, men de kan også bli en hindring for barnets egen utvikling.
Trygghet er alltid viktig
Barn som føler seg trygge, er ofte mer villige til å ta
sjanser og eksperimentere.
Trygghet betyr også trygghet til å mene og gjøre
rare ting, gjøre feil og lære av det.
Barna er sjelden overbeskyttet. Tross omsorgen blir barna
også overlatt til sin egen varetekt. Foreldrene sørger for å leve sitt egne
liv, og tillater barna også å gjøre det. De går ikke oppe om natta og er
nervøst bekymret for barna sine.
Selv om stadig flytting kan være uheldig på andre måter,
kan det virke utviklende på kreativiteten. Barna får økt stimulans og må
ordne opp i de problemene det fører med seg å komme til et nytt sted. Det kan
gi økt selvtillit og trygghet for at de greier å mestre nye situasjoner.
Trygghet innbefatter også at barnet slipper konstant
evaluering av hva det gjør og sier.
Stimuler aktivt
Det viktigste er å ikke hemme utviklingen av kreativiteten.
Men det er også mulig å stimulere utviklingen direkte.
Nye opplevelser stimulerer. Reiser og nye steder likeså. En
reiseskildring kan ofte være reise god nok.
Naturen har mye å lære bort, i direkte kontakt, men også
gjennom naturfilmer, bøker osv.
Leker kan være så mangt. Kreativt utviklende leker stiller
krav til egen innsats og tillater bruk av fantasien.
Eksemplets makt er stor også her.
En voksen som søker
utvikling, oppgaver og tankestimulanser, inspirerer også barnet til å gjøre
det.
Barna kan også stimuleres direkte ved spørsmål som gjør at de må
tenke. La barnet forklare deg.
Barn er ofte ivrige til å fortelle om ting de
har opplevd, og til å forklare. Selv om du vet det fra før, kan du lære mye.
Og i hvert fall lærer barnet. Appeller også til fantasien.
|
Kreative barn
Det viktigste du kan gjøre overfor barns kreativitet, er å legge forholdene
til rette for deres utvikling.
Vis respekt for barnet
Barnet blir respektert like mye som de voksne i familien. Det
betyr i praksis blant annet at barna får være med på å ta avgjørelser i
familien. Det gir dem trening i å vurdere og løse problemer. Ved at barnet
blir hørt på når familiesakene drøftes, lærer det bedre å høre på andre.
Å kunne høre på andre er viktig siden i livet for å løse problemer.
Slik lærer barnet også flere måter å tenke på. Dette er
viktig i seg selv, og det har også den bivirkningen at barnet blir mer
oppmerksom på at andre mennesker kan ha andre måter å angripe problemer på,
og de kan noen ganger være bedre enn dem det selv bruker.
Respekt for barnet betyr også å respektere at det har andre
meninger enn du selv har.
Barnet får mer frihet til å eksperimentere med tanker,
ideer og synspunkter. Det blir ikke ledd av fordi det tenker og sier rare ting.
Frihet og forventninger hører også med
Barn bør ikke kues med forventninger om prestasjoner.
Men
friheten til å være med på å bestemme fører også med seg forventninger om
at barnet er med og tar ansvar.
Kreative barn har ofte hatt en større grad av frihet, men
også en større grad av ansvar for det de gjør under friheten.
Friheten gjør
at de bedre lærer å mestre situasjoner, finne løsninger og sette dem ut i
livet.
Etiske normer
Familier med mer enn vanlig kreative barn har ofte vært
flinkere til å gi barna klare etiske normer. Barna får lære at det finnes
normer eller regler som er viktigere enn andre, og som danner et etisk grunnlag
for mange andre av samfunnets regler.
Foreldrene tar seg tid til å forklare
slike normer. De forteller også hva de mener om viktige ting i livet.
Barnet
blir ikke styrt med en mengde regler, men forventes selv å ta ansvaret for hva
det kan gjøre innenfor rammen av de viktigste etiske normene.
En viktig del av dette er forbilder.
Barn lærer mer av hva
du gjør enn av hva du sier. Normene blir først og fremst overført ved
eksemplets makt, selv om de i tillegg ofte må forklares med ord.
|