Kreativ problemløsende prosess
En har studert hvordan de kreative problemløsende
tankeprosessene foregår. Det er en del trekk som ofte går igjen i
løsningen av vanskelige problemer.
Denne naturlige kreative problemløsningsprosessen
går ofte gjennom fire karakteristiske faser:
-
Forberedelse
-
Inkubasjon/fordøying
-
AHA! Innsikt
-
Verifisering/produksjon
Kreative metoder og teknikker
En del kreative metoder og kreative teknikker forsøker å få i
gang disse naturlige fasene i de kreative prosessene.
Beskrivelsen er tatt fra boka:
Praktisk nytenkning - Systematisk og
kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth
|
Trinn i den kreative prosess
1. Forberedelse
Vi samler inn opplysninger.
Vi prøver å få en oversikt
over problemet og velger en formulering å arbeide med.
Videre velger vi
arbeidsmåter og angrepsvinkler for det videre arbeidet med problemet.
Vi arbeider hardt og konsentrert med problemet.
Denne fasen
ender ofte med frustrasjon fordi vi ikke har greid å løse det. Vi vet kanskje
ikke engang hvordan vi skal gå videre.
2. Inkubasjon/fordøying
Etter en periode med hard konsentrasjon trenger vi ofte
hvile. Hvilen kan være kort eller lang. Vi arbeider ikke lenger med problemet,
selv om vi innimellom kan tenke på det.
Men et eller annet må foregå ubevisst
i hjernen. Et eller annet sted i hjernen arbeides det fortsatt med å løse
problemet.
3. AHA! Innsikt
Plutselig dukker løsningen opp. Noen ganger er det noe som
trigger oss, andre ganger kommer den som lyn fra klar himmel. Vi ser løsningen
eller hvordan vi skal gå fram for å løse problemet.
Noen ganger får vi en fullstendig løsning. Andre ganger er det bare kimer til en løsning.
Denne kimen må bearbeides videre.
Det er
ikke alltid at løsningen viser seg å fungere i praksis, men den er ofte så
god at det ikke kan være tilfeldigheter som rår.
Slike ideer som kan se ut til å komme fra det blå, viser
seg å dukke opp langt oftere hvis vi først har gjennomgått de tre foregående
fasene.
4. Verifisering/produksjon
Det er ofte nødvendig å arbeide videre med ideen før vi
finner ut om den virkelig lar seg gjennomføre.
Den må kanskje modifiseres og videreutvikles før den
kan settes ut i livet.
|
Eksempel: Kreativ prosess
Den berømte matematikeren Henri Poincaré hadde lenge
arbeidet med noen vanskelige matematiske problemer uten å lykkes. Han har
fortalt om hvordan han fant løsningen:
"Hendelsene på reisen hadde fått meg til å glemme
mitt matematiske arbeid. Da vi nådde Coutances, gikk vi om bord i en buss for
å reise til et eller annet sted. Idet øyeblikket da jeg satte foten på
stigbrettet, slo ideen meg."
Poincaré forklarer så hva hans matematiske oppdagelse gikk
ut på. Han fortsatte:
" Jeg beviste ikke ideen, jeg hadde ikke tid til det,
fordi jeg fortsatte en allerede påbegynt samtale da jeg satte meg ned i bussen.
Men jeg følte en absolutt sikkerhet. Da jeg kom tilbake til Caen, beviste jeg
ved leilighet resultatene, for min samvittighets skyld."
Poincaré har fortalt om et annet tilfelle der han lenge
hadde prøvd å løse et vanskelig problem uten å få det til. I mismot over å
mislykkes dro han på ferie ved sjøen. Han fortalte selv:
"Jeg tenkte på helt andre ting. En morgen da jeg var
ute og gikk, slo ideen meg med samme karakteriske kortfattethet, plutselighet og
øyeblikkelige visshet."
|