Synektikk
Føye sammen elementer
Synektikk kommer fra gresk og betyr å føye sammen elementer
som tilsynelatende ikke har noe med hverandre å gjøre.
Prinsippene i Synektikk
Synektikk bruker to prinsipper:
-
Å gjøre det ukjente kjent.
-
Å gjøre det kjente ukjent.
For å få til dette bruker en i stor grad analogier. Vi skal
se mer på dette etterpå.
Trinnene i Synektikk
Synektikk består av disse trinn:
-
Problemet
-
Umiddelbare ideer
-
Redefinering av problemet
-
Mental utflukt
-
Tvungen sammenkopling
-
Utvikling av løsning
-
Valg av løsning
Varianter av Synektikk
Det finnes flere varianter av Synektikk. Den mest kjente (Synectics) er utviklet i USA. En annen variant
er utviklet i Tyskland. Ifølge den siste er det ingen sammenheng mellom denne
og den amerikanske metoden. For meg ser det likevel ut til å være mange likheter, og
behandlingen her er basert på begge metodene.
Beskrivelsen er tatt fra boka:
Praktisk nytenkning - Systematisk og
kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth
|
Trinnene i Synektikk
1. Problemet
Problemet blir formulert og analysert.
Vi skal illustrere Synektikk med problemet:
Hvordan få vekk naboens høner som kommer inn på
vår gårdsplass?
Allerede her kan vi
bruke analogier for å forstå problemet bedre.
Dette hører med til å gjøre
det ukjente kjent.
2. Umiddelbare ideer
Her kommer vi med de ideene vi allerede har fått under
arbeidet med problemet, og med andre ideer som lett dukker opp.
Hensikten er blant annet å få ut de opplagte ideene slik at
de ikke stenger for nye og friske ideer.
En annen hensikt er å bidra til ytterligere klargjøring av
problemet.
Det kan hende at en av disse tidlige ideene er god nok. Men
det skjer vanligvis ikke. Ved å forklare hvorfor ideene ikke er gode nok, kan
problemeieren klargjøre problemet enda bedre.
3. Redefinering av problemet
Nå definerer vi problemet på nytt på bakgrunn av det som
er kommet fram, og ved hjelp av andre metoder.
Vi ender med å velge en problemformulering å gå videre
med.
4. Mental utflukt
Det er på dette trinnet at hovedinnsatsen vanligvis settes
inn i Synektikk. Det er dette vi kan regne som kjernen i Synektikk.
Vi vil tilsynelatende
ta en ferie fra problemet og drar på utflukter til helt andre tanker.
Synektikk
bruker mye analogier under utflukten. Vi skal se på noen av de typene analogier
som ofte blir brukt.
-
Personlig analogi
Det betyr at vi prøver å knytte
egenskaper ved problemet eller noe annet som har med problemet å gjøre, til
oss selv. Vi kan ta for oss problemet med å holde høner vekk fra gårdsplassen. Vi kunne
forestilt oss hvordan det var å være hønene, gårdsplassen de gikk på,
frøene de spiste osv.
-
Direkte analogi
Her prøver vi å finne noe fra andre
områder som kan være en analogi til vårt problem: Fra naturen, teknikk,
politikk, kunst osv. Å holde et bestemt parti ute fra Stortinget kunne være en
politisk analogi til vårt problem med hønene. Å holde pelsen rein for utøy
kunne være en analogi fra naturen.
-
Symbolske analogier
Dette er analogier som ligger så pass
fjernt fra problemet at vi ikke kan kalle det en direkte analogi. Disse kan
tillates å mangle sammenheng med problemet. Det er viktigere at de virker
stimulerende på tankene. I vårt tilfelle kan vi bruke setningen
"Aftensolen farger himmelen rød" som en analogi til hønene. Vi
greier som regel å knytte et nesten hvilket som helst utsagn til problemet,
også dette. Aftensolen kan symbolisere et speilegg til aftens. Rødfarget
kveldshimmel blir ofte oppfattet som noe hyggelig. Den analoge tolkningen av
dette symbolske utsagnet kan derfor være at det er hyggelig med speilegg til
kvelds.
-
Fantastiske analogier
Her tar vi utgangspunkt i noe som er
mer fantasi enn virkelighet. Vi kan for eksempel lage ønskeløsninger som ikke
kan gjennomføres i virkeligheten. En analogi kan være frø som spretter flere
meter av gårde når frøkapselen er moden. Dette kan vi oversette til at
hønene skal flakse tilbake til sin egen gård når de spiser noe på vår. Det
kan igjen føre til at de blir trukket tilbake hvis de legger egg hos oss.
Når vi har funnet nok analogier går vi over til neste
trinn.
5. Tvangskombinasjoner
Dette betyr å tvinge fram en sammenheng mellom det vi har
valgt som analogi, og problemet vårt. Vi har allerede begynt på det når vi
gradvis knyttet frøene som spretter, til problemet med hønene på
gårdsplassen.
Vi kan gå videre og komme fram til at hønseeieren skal hente
hønene tilbake når de legger egg. Da er veien kort til å prøve å få ham
til å holde hønene tilbake før de får lagt flere egg hos oss.
Det vi har gjennomgått om analogier, assosiasjoner og
tvangskombinasjoner kan brukes på dette trinnet.
6. Utvikling av løsning
Her går vi videre med de ideene og løsningene vi har kommet
fram til. Det vil si de løsningene vi finner ved å tvinge analogiene over til
noe som har med løsningen av vårt problem å gjøre.
På dette trinnet kan vi bruke alt det vi har gjennomgått om
bearbeiding av ideer og utvikling av løsninger.
Det er ikke alltid vi har kommet fram til noen brukbar
løsning. Men etter å ha gjennomgått synektikk-prosessene vil vi vanligvis ha
kommet fram til en bedre forståelse av problemet.
Med det som utgangspunkt kan vi gjenta prosessen med en ny
formulering av problemet.
7. Valg av løsning
Her velger vi den eller de ideene vi vil gå videre med. En
løsning kan være:
- Legg ut egg på vår eiendom når naboen ikke ser det.
- Ta inn eggene når naboen ser det.
|
Varianter av Synektikk
Du trenger ikke bruke alle variantene av analogier under punkt 4.
Mental utflukt. Du kan bruke andre mentale stimuli enn analogier
under trinn 4. mental utflukt.
Synektikk: God og krevende kreativ metode
Synektikk krever trent kreativ prosessleder
Synektikk blir vanligvis brukt i grupper som er ledet av en
prosessleder.
Det er vanskelig å få en gruppe til å fungere godt uten en
erfaren prosessleder. Det er fordi synektikk gjør bruk av teknikker som kan
virke fremmedartede til å begynne med.
Det er også viktig at gruppa kommer i
den riktige stemning.
|