IPS-metoden (Innovative Problem Solving)
IPS står for Innovative Problem Solving (Fornyende problem
løsning).
IPS bygger på de samme prinsippene og reglene som Brainstorming.
IPS
består av følgende hovedtrinn:
-
Planlegging
-
Problemformulering
-
Umiddelbare ideer
-
Reformuler problemet
-
Nye ideer
-
Valg av ideer
-
Konklusjon
Disse trinnene er ofte fordelt på to møter.
Planleggingsmøtet
Det første
møtet er et planleggingsmøte mellom prosesslederen og problemeieren.
De tar
for seg det første trinnet, planleggingen.
Det kreative problemløsingsmøtet
De andre trinnene over inngår i det andre møtet, som er
selve problemløsingsmøtet.
Beskrivelsen er tatt fra boka:
Praktisk nytenkning - Systematisk og
kreativ problemløsning
av Leif-Runar Forsth
|
Trinnene i IPS
IPS
består av følgende hovedtrinn: 1. Planlegging
Planleggingen blir gjort på et møte mellom problemeieren og
prosesslederen før selve problemløsingssesjonen.
Formålet er å klargjøre
problemet og komme fram til en konkret og konsis formulering. Vi kan dele dette
trinnet i tre:
-
Gi en kort og stikkordmessig formulering av problemet.
-
Finn bakgrunnen for problemet, og de viktigste
informasjoner i forbindelse med problemet.
-
Løsninger som er blitt forsøkt.
Dette forberedende møtet kan også virke klargjørende for
problemeieren slik at han eller hun kan være mer konkret når gruppa skal
begynne å arbeide med problemet.
2. Problemformulering
Vi forutsetter her at planleggingsmøtet er blitt holdt
tidligere. Problemløsingsmøtet begynner da med at gruppa blir orientert om
problemet før den starter arbeidet.
Vi tar utgangspunkt i den korte formuleringen av problemet.
Etter at den er skrevet opp, skal problemeieren fortelle det viktigste om
bakgrunnen for problemet. Problemet kan gjøres klarere ved hjelp av spørsmål
som:
-
Hvorfor er dette et problem?
-
Hva er årsaken til problemet?
-
Hvor lenge har det vart?
-
Hvordan viser problemet seg?
-
Hva er forsøkt og hva er ikke forsøkt til nå?
Det er ikke nødvendig å få en fullstendig avdekking eller
beskrivelse av problemet. Vi skal bare ha det beskrevet godt nok til at vi kan
begynne å arbeide med det.
3. Umiddelbare ideer
Vi prøver å finne de ideene som vi umiddelbart tenker på.
I grupper kan det være at noen har ideer med en gang de får vite noe om
problemet. Det kan hende at noen av disse er gode nok til at de løser
problemet. I så fall trenger vi ikke å gå videre.
Husk at det alltid er problemeieren som avgjør om han eller
hun er fornøyd med løsningen eller ikke.
4. Reformulering av problemet
Først nå begynner vi å arbeide grundigere med å
reformulere problemet. Vi bryter det ned, finner andre sider, prøver analogier
osv. Kort sagt, vi bruker de metodene vi kan.
Problemene skal reformuleres slik at de er løsningsorientert
formulert med hvordan-spørsmål.
Problemeieren velger ut den formuleringen han eller hun
ønsker å gå videre med, og forklarer hvorfor akkurat denne formuleringen blir
valgt.
5. Nye ideer
Problemeieren ser først om han eller hun selv ser noen ideer
som kan løse det reformulerte problemet.
Hvis ikke begynner vi å søke etter
ideer. Her kan vi bruke brainstorming eller andre metoder til å stimulere fram
ideene.
6.
Valg av ideer
Problemeieren velger ut den eller de ideene som kan se ut til
å gi en løsning av problemet.
Problemeieren finner det som er bra ved ideen, og svakhetene.
Til det kan problemeieren for eksempel bruke konstruktive kommentarer (tre positive
ting først og så hovedinnvendingen). Ideen bearbeides
videre med nye ideer som kan gjøre noe med svakhetene.
Slik fortsetter vi med å finne ideer, finne svakhetene ved
dem, finne nye ideer som løser dette osv. til vi er fornøyd, eller så lenge
tiden tillater.
5. Konklusjon
Problemeieren får med seg det som er laget av papir under
problemløsningen. Nye ideer som dukker opp etter sesjonen, overleveres til
problemeieren seinere.
|
Varianter av IPS
Rett inn i kreativ prosess
I noen tilfeller er det ikke noe forberedende møte.
Trinn 1. Planlegging inngår da i stedet som en begynnelse på selve problemløsningsmøtet.
Det blir da ikke noe klart skille mellom dette trinnet og det neste.
Bruk kreative metoder og teknikker
IPS (Innovative Problem Solving) kan kombineres med
Flipovermetoden, Kreativ dialog, gallerimetoden og Kreative lapper.
Vi kan også bruke forskjellige kreative teknikker på de forskjellige
trinnene i IPS. |