Pedagogiske prinsipper
NIK - Norsk Institutt for
Kreativitet - opplæring baserer seg på følgende
prinsipper:
Aksjonslæring - Lær ved å gjøre
NIK tror at de typer ferdigheter NIKs kurs bidrar til, læres best ved å
gjøre dem. Våre kurs inneholder derfor praktisk trening. Prosesslæring står
sentralt i dette. Vi bruker ofte prosesser tilsvarende de vi lærer av i
dagliglivet. I faglitteraturn kalles dette ofte for aksjonslæring og refleksjonslæring.
På-jobben-læring
Læring i arbeidslivet (og livet ellers) skjer først og fremst via
læring av erfaring. Kursdeltakerne oppfordres derfor til å praktisere på arbeidsplassen
og privat for å trene inn og for å bedre utbytte av det som læres på kursene.
Refleksjonslæring
Refleksjon står sentralt både i kursene og
i-livet/på-jobben-læringen.
Refleksjonen består av å tenke gjennom og diskutere det en har erfart. Dette
kan også knyttes opp mot andre erfaringer som kan være aktuelle.
|
Du er din viktigste
lærer
På de fleste av NIKs kurs er deltakerne selv sine viktigste lærere.
De må selv gjøre sine erfaringer og lære av disse.
Deltakerne bringer også med seg
mange tidligere erfaringer som NIKs prosesser hjelper dem å reflektere over.
De andre deltakerne har også sine erfaringer, kunnskaper, tanker og følelser.
Disse kan også være viktige kilder for andres læring. Den nest viktigste
lærer på kursene er derfor de andre deltakerne.
Først på tredje plass kommer
NIKs kursledere og konsulenter. Våre bidrag er å legge
forholdene til rette, lede gjennom et velkomponert kurs, lede prosessene, bidra
til å trekke lærdom ut av disse og forelese nytt stoff.
|
Kreativ prosesslæring
Vår erfaring er at prosesslæring gir:
Forelesninger og
foredrag
Korte forelesninger forklarer de
kreative metoder og teknikker du skal øve på. Vi kan også forelese
om temaer innen kreativitet. |