Lage nålepute
På denne oppgaven ble det brukt en tilpasset avledning av CPS (Creative
Problem Solving).
|
CPS til å lage nålepute
Situasjonsavklaring
Oppgaven var å lage noe å feste knappenåler i.
Det vil si en nålepute.
Søke problem
Her var det mange problemer å løse:
- Hvilken størrelse skulle nåleputen ha?
- Hva slags materiale skulle den lages av?
- Hva skulle den fylles med?
- Og sist, men ikke minst, hvilken fasong skulle den ha?
Søke ideer
Ideer - Divergens
Elevene tegnet sine forslag på papir.
Søke løsning
Kriterier for valg
Selv om ordet kriterier ikke ble brukt overfor elevene, hadde læreren denne forståelsen i hodet.
Elevene ble derfor spurt om fasongen egnet seg til å sy og om den egnet seg til å sette nåler i?
Bruke kriterier til å velge
Etter å ha blitt bevisstgjort på kriteriene for hva som er en god nålepute,
valgte hver elev hvordan han eller hun ville lage nåleputen sin.
Handlingsplan
Etter at endelig form og utførelse var valgt, lagde elevene nåleputene sine. De klipte, sydde og fylte nåleputa. Resultatene ble alt fra runde putefjes til dinosaurer.
Nåleputene ble pyntet med blonder, perler og masse annet.
|
Fin bruk av CPS
Det går fram av beskrivelsen av den kreative prosess, at dette
var en meget begrenset utgave av CPS.
Læreren hadde tatt ut noen trinn fra CPS og gjennomførte disse på
en meget fri måte.
Dette viser en meget god forståelse av CPS.
Dette illustrere også hvordan en omfattende metode som CPS kan
lages om til praktisk tilpassede kreative metoder. |