? ? ?

          NorsK INSTITUTT FOR KREATIVITET 

                                                    NIK     

 Forside Kreativitet Tjenester Temaer Nettverk Litteratur

 

Lage nålepute

Lage nålepute

På denne oppgaven ble det brukt en tilpasset avledning av CPS (Creative Problem Solving).

CPS til å lage nålepute

Situasjonsavklaring

Oppgaven var å lage noe å feste knappenåler i. Det vil si en nålepute.

Søke problem

Her var det mange problemer å løse:

  • Hvilken størrelse skulle nåleputen ha?
  • Hva slags materiale skulle den lages av?
  • Hva skulle den fylles med?
  • Og sist, men ikke minst, hvilken fasong skulle den ha?

Søke ideer
Ideer - Divergens

Elevene tegnet sine forslag på papir.

Søke løsning
Kriterier for valg

Selv om ordet kriterier ikke ble brukt overfor elevene, hadde læreren denne forståelsen i hodet.

Elevene ble derfor spurt om fasongen egnet seg til å sy og om den egnet seg til å sette nåler i?

Bruke kriterier til å velge

Etter å ha blitt bevisstgjort på kriteriene for hva som er en god nålepute, valgte hver elev hvordan han eller hun ville lage nåleputen sin.

Handlingsplan

Etter at endelig form og utførelse var valgt, lagde elevene nåleputene sine. De klipte, sydde og fylte nåleputa. Resultatene ble alt fra runde putefjes til dinosaurer.

Nåleputene ble pyntet med blonder, perler og masse annet.

 

Fin bruk av CPS

Det går fram av beskrivelsen av den kreative prosess, at dette var en meget begrenset utgave av CPS.

Læreren hadde tatt ut noen trinn fra CPS og gjennomførte disse på en meget fri måte.

Dette viser en meget god forståelse av CPS.

Dette illustrere også hvordan en omfattende metode som CPS kan lages om til praktisk tilpassede kreative metoder.