Kreativ prosess: Kongsbergmarken
På denne oppgaven ble det brukt en tilpasset avledning av CPS (Creative
Problem Solving).
Denne oppgaven handlet om å besøke Kongsbergmarken. Den ble brukt
i 4. klasse.
|
CPS om Kongsbergmarken
CPS - Situasjonsavklaring
Før besøket ble elevene fortalt om Kongsbergmarken.
De fikk også beskjed om å følge med i avisen for å finne stoff om
Marken.
Dette er situasjonsavklaringen med den første
problemformuleringen. Søke ideer - Divergens
Klassen diskuterte så mulige emner i forbindelse med Kongsbergmarken. Dette kunne være aktuelle aktiviteter på dagens Marken, men også ting av mer historisk art. Dette er divergensen.
Ideer - Konvergens
Etter å ha fått opp en mengde emner, skulle elevene velge hvilke av disse emnene de ønsket å arbeide videre med. Hver elev valgte etter sine egne interesser.
Dette er konvergensen. Handlingsplan
Nå var elevene forberedt på å besøke Marken.
Det ble også tatt opp hvordan de skulle oppføre seg ved dette besøket.
Lage presentasjon
Etter markedsbesøket skulle inntrykkene bearbeides videre.
De skulle ende opp i en presentasjon overfor de andre elevene. Dette kunne være opplesning, veggaviser, tegninger og så videre.
Dette er en ny prosess, basert på resultatene fra den foregående. |
Lignende oppgaver
Naturen om våren
En tilsvarende prosess ble brukt for oppgaven:
Naturen om våren.
Barn i andre land
En tilsvarende framgangsmåte ble brukt også for oppgaven:
Barn i andre land.
Dette var et tverrfaglig prosjekt.
|