Finne fargenavn
Ideen til denne oppgaven fikk lærerne på Raumyr skole fra kurs med Kåre Kverndokken.
Han ga tips om hvordan vi skulle få elevene til å få med fargene i
fortellingene sine.
|
Farge med i fortellinger
Det første skritt var å bevisstgjøre elevene på hvor mange
fargenavn det egentlig finnes.
Dette virker også som en bevisstgjøring om hvor mange farger det
egentlig finnes.
Store ark til å skrive på ble hengt opp rundt om på veggene i klasserommet. Arkene hadde fargenavn som overskrift: Rød, blå, grønn, gul/oransje og hvit/svart.
I grupper på tre til fire gikk elevene rundt og skrev på alle de fargeord de
kunne komme på.
|
Framgangsmåte til etterfølgelse
Denne oppgaven fenget.
Dette førte til at nesten alle klassene på skolen prøvde tilsvarende oppgaver, på litt forskjellige måter.
Mange andre temaer enn farger, kan undervises på tilsvarende
måte. |