? ? ?

          NorsK INSTITUTT FOR KREATIVITET 

                                                    NIK     

 Forside Kreativitet Tjenester Temaer Nettverk Litteratur

 

CPS på fingerhekling

Kreativ prosess:
Fingerhekling

På denne oppgaven ble det brukt en tilpasset avledning av CPS (Creative Problem Solving).

Fingerheklingsoppgaven ble brukt i en førsteklasse.

Elevene heklet mange korte og lange snorer i mange forskjellige farger.

Læreren brukte nå en modifisert CPS-metode, selvsagt uten å fortelle elevene dette.

Vi skal se på de forskjellige trinn.

CPS på fingerhekling

Fakta

Fakta var alle de heklede snorene.

Vi kan her gjerne forsterke faktaopplevelsen ved å la elevene se på, kjenne på dem, snakke litt om det osv.

Problem

Problemformuleringen var her kort og godt:

Hva kan vi lage av dette?

Også her kan gjerne læreren forsterke problemformuleringen ved å forklare nærmere, legge ut om hvor store muligheter snorene gir eller komme med eksempler på ideer.

Ideer

Det kom opp mange ideer:

  • Armbånd
  • Halskjede
  • Pannebånd
  • Pynt i klasserommet
  • Gardiner
  • Lampeskjerm
  • Binde sammen boka vi har lagd
  • Bilde
  • Ramme rundt bilder
  • Pynte rundt vinduer og dører
  • Pakkebånd
  • Lage tøy til bamsen
  • Juletrepynt
  • Strikke noe av det
  • Lue
  • Skjerf
  • Votter
  • Lage teppe
  • Gave til ordføreren
  • Hoppetau
  • Ball

Kriterier

Her gjorde vi den vrien på CPS at vi ventet med å foreta en konvergens med ideene. Først gjorde vi klar kriteriene:

  • Elevene skal jobbe flere sammen, i grupper.
  • De må klare det nesten på egen hånd.
  • Det skal være pent.
  • Og ordentlig.

Ved hjelp av kriteriene kunne vi nå foreta konvergens og valg. Dette foregikk ved å stryke en del av forslagene. Andre kunne slås sammen.

Til slutt sto vi igjen med

  • Bilde
  • Pynte klasserommet og
  • Gave til ordføreren.

Dette ble så bearbeidet videre. Det endte opp med at elevene ville lage bilde til tre gjester som hadde deltatt på en samling i gymsalen i forbindelse med starten på en temauke om kommunen.

Vi ser her hvordan bearbeidingen bruker prinsippet om å slå sammen ideene bilde og gave til ordføreren. Denne ble så videre bearbeidet ved at ordføreren ble skiftet ut med de tre gjestene.

Handling

Elevene jobbet godt. De fikk litt hjelp med hvordan bildet kunne se ut. De fikk også hjelp med opplimingen.

Erfaringer fra kreativ prosess

Klassen var ivrig mens det sto på.

Det var stor stas da gruppene kunne dra til hver av de tre personene og overrekke bildet.

Gruppene var på seks til syv elever. Det ville antagelig fungert enda bedre om de hadde vært færre.

Eksemplet var fra første klasse. En tilsvarende modifisert CPS kan brukes på mange typer oppgaver, på alle alderstrinn.