Kreativ prosess: Kongsbergmarken
På denne oppgaven ble det brukt en tilpasset avledning av CPS (Creative
Problem Solving).
CPS er ikke bare en metode for kreativitet og problemløsning. Det er også en effektiv måte for å trene elevene i målrettet tenkning.
Det er selvsagt bra om elevene klarer å lære CPS eller en modifisert utgave av denne. Men det er ofte enda bedre om læreren selv behersker denne metoden så godt, at han eller hun kan bruke prinsippene og tilpasse dem sin egen måte å undervise på, slik flere av de
andre eksemplene viser.
Læreren gir instruksjoner og leder elevene gjennom oppgaven. Vi skal illustrere litt av dette.
|
CPS til å lage skuespill
Utgangspunkt eller situasjon
I utgangspunktet forklarer læreren elevene at de er beboere i en liten landsby som er blitt herjet av en storm.
Han gir også noen andre instrukser etter hva han synes er nødvendig.
Fakta
Her ber læreren elevene om å komme med forslag til en beskrivelse av situasjonen.
Læreren kan gjerne gi noen eksempler selv som forklarer hva han mener. For eksempel:
- Stormen har herjet landsbyen vår.
- Mange hus er blåst ned.
- Gjerdet rundet landsbyen er ødelagt.
- Det er vann nesten overalt.
Problem
På tilsvarende vis som i faktafasen gir læreren først instruksjon og slipper så elevene til. Dette kan føre til utsagn som for eksempel:
- Vi har ikke noe sted å sove.
- Hvor skal vi sove i natt?
- Hvordan skal vi komme unna de ville dyrene?
- Hvordan skal vi få bygget opp hjemmene våre?
- Hvordan skal bakeren få bakt sitt brød?
Idé
Igjen vil læreren gi dem instrukser og holde
dem i gang hvis de skulle stoppe opp. Eksempler:
-
La oss sette opp et gjerde.
-
Vi deler oss inn i arbeidslag.
-
Noen bør lage maten.
-
Noen bør snekre opp tak mot regnet.
Bearbeiding
Igjen vil læreren gi sine instrukser og lede
elevene videre. Bearbeidingen betyr her å lage forslag til hvordan
ideene skal gjennomføres. I vårt skuespill består dette av at
aktørene kommer med utsagn om dette. For eksempel:
-
Per, Arne og Kari samler inn redskap.
-
Etter at de har gjort det, får de med seg
tre andre og setter i gang snekring av nytt gjerde.
-
Osv osv.
På denne måten kan vi gå igjennom en prosess
som både lærer elevene å tenke systematisk, målrettet og
strukturert, samtidig som den kan gi et morsomt resultat. Den siste
bearbeidingen kan gjerne gjøres ved andre metoder enn CPS. Elevene
kan velge ut blant forslagene som er kommet fram og lage et lite
skuespill.
Skuespillet kan bygges opp etter samme system
som prosessen. Vi kan da lage det ved å finne replikker og
handlinger til hvert av trinnene. Først til situasjon, så til fakta
osv. De kan gjerne deles inn i grupper som tar hver sin del av
skuespillet. Til slutt kan skuespillet framføres. |
Vurdering av kreativ prosess
Fin modifisert CPS
Eksemplet viser en fin tilpasning av CPS til oppgaven og elevene.
Trinnene i CPS er færre enn standardutgaven. Innholdet i trinnene
er også modifisert.
|