Kreativ prosess om Norden
Lærerne for to femteklasser planla denne oppgaven sammen.
I denne oppgaven ble trinna i CPS-prosessen fulgt. Utgangspunkt for problemet
To femteklasser skulle lære om Norden. Det skulle være gruppearbeid.
Elevene i hver klasse ble delt i fire grupper som skulle ta for seg hvert sitt av de fire nordiske land.
Lærerne bestemte gruppesammensetningen.
|
CPS om Norden
Problemet ble løst omtrent som dette:Fakta
Det ble gitt en felles innføring i fakta om Norden.
Hver av gruppene lærte om sitt eget land og underviste etterpå de andre gruppene om dette landet.
Problem
Elevene fikk presentert følgende problem:
Hvordan presentere gruppas land, slik at folk fra Norge får lyst til å reise dit?
Elevene kunne selv fritt velge medium for presentasjon.
Ideer
Som hjelp til idétrinnet fikk elevene to spørsmål:
- Hva vil dere presentere?
- Hvordan vil dere presentere det?
Gruppene fant så en mengde ideer til hva de kunne presentere og hvordan de kunne presentere dette.
Løsning
Som hjelp til dette trinnet fikk elevene følgende beskjed:
Bli enige i gruppa om hvilke ideer dere vil bruke.
Løsningstrinnet besto derfor av å diskutere og velge ut ideer.
I løpet av denne prosessen ble enkelte ideer videre bearbeidet.
Aksept
På aksepttrinnet måtte elevene finne ut i hvilken grad det lot seg gjennomføre det de hadde valgt.
De skulle drøfte dette i gruppa.
Hvis andre personer var involvert, måtte de også ta kontakt med disse.
Handlingsplan
Til hjelp for å sette opp handlingsplanene fikk elevene følgende spørsmål:
- Hvem gjør hva?
- Hvordan gjøres det?
- Når skal det være ferdig?
- Hvor henter vi stoff?
- Hvordan ordner vi stoffet?
Handling
Prosjektet skulle føre fram til en presentasjon fra hver gruppe for resten av klassen. Gruppene valgte forskjellige medier for sin presentasjon.
Disse var for klasse 5A:
- Gruppe 1: Plakater til å henge opp ved veien
- Gruppe 2: Leste opp fra brosjyre. Foredrag. Viste fram ting fra landet. Konkurranse for klassen
- Gruppe 3: Plakater, brosjyrer, radioprogram og konkurranse.
- Gruppe 4: Skuespill:
1. akt: Leste plakat 2. akt: Oppdager plakat om radioprogram 3. akt: I reisebyrå 4. akt: Radioprogram
I klasse 5B valgte gruppene følgende medier:
- Gruppe 1: TV-program
- Gruppe 2: Maxi - turistbrosjyre
- Gruppe 3: TV-program
- Gruppe 4: Brosjyrer
|
Fin CPS-anvendelse
Oppgaven er en fin illustrasjon på hvordan trinna i CPS
illustrerer hensikter mer enn direkte oppskrifter.
CPS-trinna er fulgt i standard rekkefølge. Men innholdet i de
enkelte trinn er tilpasset oppgaven og de som arbeidet med denne.
Lærernes vurdering
For dårlige faktakunnskaper før idéfasen vanskeliggjorde valg av medium og innhold. Det ble derfor litt tilfeldig hva de valgte.
Framføringen ble mer variert enn om lærerne hadde bestemt.
Elevene lærte mye av prosessen. Spesielt av samarbeidet og diskusjonen gjennom alle trinnene fram til t.o.m. akseptfasen.
|