Kreativ prosess: Kongsbergmarken
På denne oppgaven ble det brukt en tilpasset avledning av CPS (Creative
Problem Solving).
Dette var en håndarbeidsoppgave i 3. klasse.
Oppgaven ble løst ved at læreren brukte en
modifisert CPS-metode.
|
CPS på blokkflytehylster
Den kreative prosess gikk omtrent slik:Utgangspunkt for problemet
Utgangspunktet her er å lage et blokkfløytehylster/trekk/etui. Dette må være slik at elevene selv er i stand til å lage det.
Fakta
Plasthylsteret går fort i stykker
Plasthylstrene er veldig like
Problem
Hva kan vi ha istedenfor plasthylstre?
Hvordan kan vi lage vårt eget blokkfløytehylster?
Hva kan vi bruke av materialer?
Hva kan vi av teknikker?
Hvor mange løsninger godtar vi?
Kriterier
Blokkfløytehylsteret må fungere som et blokkfløytehylster.
Det må være slitesterkt.
Det må ha en egen og personlig dekorasjon.
Ideer
Elevene skulle så komme opp med ideer til disse problemene.
Videre bearbeiding
Bearbeidingen var å velge ut ideer, og så sette disse ut i praksis.
|
Vurdering av kreativ prosess
Fin modifisert CPS
Eksemplet viser en fin tilpasning av CPS til oppgaven og elevene.
Trinnene i CPS er færre enn standardutgaven. Innholdet i trinnene
er også modifisert.
Erfaringen var at elevene arbeidet mer lystbetont enn ved
tidligere måter å gjennomføre denne oppgaven på.
Det ble også mer fantasifulle løsninger.
Og mer variasjon i løsningene. |