|
Filosofer om etikk
Din etikk er for deg selv, andre og samfunnetHensikten med vår nåværende undersøkelse er ikke å vite
hva dyder er, men å bli gode. Ellers ville ikke vår undersøkelse ha noen
nytte for oss. Lykke krever både fullstendige dyder og et fullstendig liv. - Finnes det et enkelt ord soom vi kan praktisere hele livet? Det er enighet om at visse egenskaper i kulturelle systemer er
nødvendige for å opprettholde liv. Det systemet av verdier som tillater eller
sanksjonerer disse egenskaper, er nødvendig i et samfunn Etikk - en nødvendighet for samfunnetRobinson Crusoe var hersker på sin øy så lenge som han var
den eneste innbyggeren. Fordelen med dette imperiet var at monarken satt trygt
på tronen. Han trengte ikke frykte opprørere, kriger eller konspirasjoner. Rettferdighet er den første dyd i et samfunn slik som sannhet
er den første dyd i et tankesystem. Den samfunnsmessige orden er en hellig rettighet som danner
grunnlaget for alle andre rettigheter. Den gjensidige overføring av rettigheter er det mennesker
kaller kontrakt. Alle sosiale verdier - frihet og muligheter, inntekter og
rikdom, og grunnlaget for selvrespekt - skal fordeles likt hvis ikke en ulik
fordeling er til alles fordel. Da en far spurte om den beste metoden til å lære sin sønn
etisk framferd, svarte en pytagoreer: Hvordan er det fornuftig å reagere på kravene fra
forskjellige tradisjoner? Det første svar er dette: Det avhenger av hvem du er
og hvordan du oppfatter deg selv. Vi kan lære etikk - også av andreJeg liker å snakke med de meget gamle, for vi kan spørre dem
slik vi ville spørre de som har reist langs en vei, hvordan veien er, om den er
ujevn og vanskelig eller om den er jevn og lett. Tankens dyder oppstår og utvikles først og fremst fra
undervisning og det er derfor nødvendig med erfaring og tid. Karakterens dyder
kommer fra vaner. Det er ikke av liten betydning om vi i ungdommen danner oss
vaner av den ene eller annen type. Det gjør stor forskjell. Det gjør hele
forskjellen. Det handler om å være menneskeDet starter med naturlige reaksjoner på sider i våre forhold
til andre mennesker. Sider vi naturlig frykter eller liker. Det virkelig viktige spørsmål kan vise seg å være hvordan
vi i vårt liv kombinerer to, tre eller fire forskjellige mål, dyder eller
standarder som vi ikke kan avvike fra, men som ser ut til å kreve uforenlige
ting av oss. Et menneskelig hjerte, like mye som menneskelig fornuft, er
nødvendig for å forstå moralen. Det er bedre å være et utilfreds menneske enn en tilfreds
gris. Menneskeligheten i ett menneske er den samme menneskelighet
som er i alle mennesker. Din menneskelighet viser seg i ditt indreNår vi vurderer moralsk verdi, er det viktige ikke
handlingene som vi kan se, men heller deres indre prinsipper som vi ikke ser. For at handlinger skal gjøres på en god måte, er det ikke
nok at handlingen i seg selv er god. Den handlende må selv være i den riktige
tilstand. For det første må han vite at han utfører en god handling. For det
andre må han beslutte å utføre handlingen. For det tredje må han også
utføre handlingen ut fra en fast og stabil tilstand. Viljen er ingenting annet enn praktisk fornuft. En god vilje er god i seg selv. Rettferdighet har ikke med hva en ytre sett gjør, men hva som
er inni en, hva en virkelig er og hva en virkelig har. Din moral viser seg i dine handlingerEt moralsk eller etisk utsagn kan slå fast at en handling er
riktig eller gal eller at handlinger av bestemte typer er det. Utility, eller Den Største Lykkes Prinsipp, sier at
handlinger er rette i den grad de fremmer lykke, gale hvis de minsker lykken. Du skal handle som om regelen din handling uttrykker, gjennom
din vilje, skulle bli en allmenn naturlov. Du skal handle slik at du alltid behandler mennesket i deg
selv og i alle andre som et mål og aldri bare som et middel. Regler kan hjelpe ossEn praksis medfører kvalitetsstandarder og overholdelse av
regler like mye som ervervelse av goder. En handling utført av plikt har sin moralske verdi, ikke fra
hensikten med handlingen, men fra regelen handlingen er utført fra. Den utilitaristiske morals totale ånd kan uttrykkes ved: Hva er moral?Moral er, tross de raffinementer moralfilosofer ofte liker, de
uttrykk eller forestillinger som refererer til å overholde eller bryte de
skikker som oppfattes som viktige i et samfunn. Viktige gjensidige forhold
mellom mennesker og mellom mennesket og dets samfunn. Moralen er et system som alle fornuftige mennesker anbefaler
andre å følge, om de følger det selv eller ikke. Moralen oppdages ikke, den må lages. Vi må bestemme oss for
hvilke moralsyn vi vil ta til oss, hvilket moralsk standpunkt vi skal ta. Det er
ingen tvil om at dette vil avspeile og avsløre vår rettferdighetssans, vår
moralske bevissthet. Jeg tror vi kan påstå at de som har vært moralske, ville
valgt å være det igjen, hvis de kunne se tilbake på sine handlinger fra et
utsiktspunkt med perfekt tilbakeblikk. Litt mer om etikk og moralRettferdighet er dyd og visdom og urettferdighet er lyter og
uvitenhet. Fornuften erkjenner som sin høyeste praktiske oppgave, å
etablere en god vilje. Det har ofte blitt sagt at etiske teorier oppstår fordi vi
har et behov for å forsvare våre moralske valg. Med utility menes den egenskap ved et objekt som gir goder,
fordeler, nytte, gavn, glede, nytelse eller lykke eller som hindrer ulykke,
ubehag, smerte, ulemper. Det synes som den moralske intuisjon har samme rolle i den
moralske tenkning som observasjoner har i vitenskapen. Vi tester våre moralske
prinsipper og moralske reorier ved å se hvordan deres konsekvenser er i samsvar
(eller ikke samsvar) med vår moralske intuisjon om spesielle eksempler. Hvis ikke moral i seg selv er selvmotsigende, er det ingen
grunn til at den riktige type menneske vil gjøre noe annet enn den riktige type
handling på riktig måte ut fra de riktige motiver. Filosofer om andre filosoferMange hander imidlertid ikke, men søker tilflukt i
argumenter. De tror at de utfører filosofi og på denne måten blir fremragende
mennesker. På denne måten er de som den syke som lytter oppmerksomt på legen,
men som ikke følger noen av hans forslag. Slik en behandling vil ikke bedre
kroppens tilstand noe mer enn denne måten å gjøre filosofi på, vil bedre
sjelens tilstand. Professorer i filosofi som holder på med spørsmål om
rettferdighet og praktisk fornuft, er like skarpt og uhelbredelig uenige som
alle andre, om hvordan slike spørsmål bør besvares. Sant nok kan de
artikulere sine rivaliserende standpunkter med større klarhet, mer flytende og
med større bredde i argumentene enn de fleste andre kan. Men det ser ut som de
kan lite mer enn dette. Og hvis vi tenker over det, burde vi kanskje ikke bli
overrasket. Skurken er, slik jeg ser det, den rasjonelle, lovfikserte
tradisjon i moralfilosofien som når den frigjøres fra sin religiøse grunnmur,
avler mange og til slutt frivole systemer og deres mindre frivole, mer farlige
anvendelser. Noen ord til sluttGjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg. Lykke er sjelens aktivitet når den uttrykker komplette dyder. Jeg er fullt ut enig med vurderingene til de forfattere som
hevder at av alle forskjeller mellom mennesket og de lavere dyr, er den moralske
sans eller bevissthet den absolutt viktigste. To ting fyller sinnet med stadig ny og tiltakende ærefrykt -
stjernehimmelen over meg og den moralske lov i meg. |