|
Verdiledelse Dr.ing. Leif-Runar Forsth, Norske Sivilingeniørers Forening og IPO AS
1 Ledelse er en prosess En vanlig definisjon av ledelse er å oppnå resultater via andre. En annen er å motivere og kontrollere andres aktiviteter til felles innsats for å nå organisasjonens mål. Det er ikke bare de formelle lederne som utøver lederskap. Alle som påvirker andre til innsats for organisasjonens mål, utøver lederskap. Den som har best anledning til å gjøre det, er den formelle leder. Lederen skal sørge for at både arbeidsoppgavene og medarbeiderne ivaretas på en god måte. Dette kan illustreres slik:
Figur: Ledelsesprosessen ivaretar mennesker og saker. Lederens oppgave er derfor å få til en prosess som gjør at medarbeiderne løser oppgavene på en god måte. Da vi skal arbeide sammen også etter at vi er ferdige med denne saken, betyr ivaretakelsen av mennesker også at de bør bli best mulig rustet til å løse de kommende oppgaver. Etikken er lederskapets innerste kjerne Kontakten og samspillet mellom mennesker kan bare i begrenset grad reguleres med lover, regler og avtaler. Det meste reguleres med uskrevne spilleregler. Etikken gir slike regler. Ledelsesprosessen er en samling av alle de prosesser som samspillet mellom mennesker består av. Det betyr at ledelse er så omfattende og sammensatt at det vanskelig kan beskrives ved hjelp av enkle teorier. Vi trenger derfor en overordnet forståelse som kan gi oss kartet vi skal orientere oss i forhold til og kompasset vi skal styre etter. Artikkelens hovedbudskap er at etikken er den viktigste byggeklossen i en slik forståelse. Formålet med artikkelen er å vise hvordan etikken er en organisasjons grunnmur, reisverk og sosiale bindemiddel. Etikken er derfor lederskapets innerste kjerne.
2 Verdistyring 2.1 Medarbeiderne styrer seg selv med verdier Verdistyring betyr at bedriften styres ved hjelp av verdier. Det betyr at medarbeiderne i hovedsak styrer seg selv ut fra de verdier de skal virkeliggjøre i sitt arbeid. Verdiene gir mål å styre mot. De gir også kriterier vi skal bruke i valgsituasjoner. Verdistyring gjelder ikke bare for etiske verdier. Det er nødvendig å ta med alle de viktigste verdiene bedriften skal oppfylle i forhold til de viktigste interessentene. Verdistyringen blir da en slags hovedstyring som gir målet det skal styres etter. Dette forutsetter at alle medarbeiderne er klar over og forstår verdiene, er tilstrekkelig enige i dem og har kunnskaper og ferdigheter nok til å bruke dem i sitt daglige arbeid. I de fleste tilfeller må vi ha andre styringsformer i tillegg til verdistyringen. 2.2 Verdiledelse er å formulere, klargjøre og praktisere verdier Verdiledelse er å lede ved hjelp av verdistyring. Bedriftens og ledelsens hovedoppgave innen verdiledelse er å klargjøre og formulere de verdier det skal styres etter. De må også sørge for organisasjons- og arbeidsformer som gjør at alle blir klar over disse verdiene og hvordan de skal omsettes til praktisk handling. Lederen kan sammen med sine medarbeidere klargjøre hva vi i vår praktiske arbeidssituasjon bør gjøre for å virkeliggjøre organisasjonens verdier. Verdistyring og verdiledelse er ikke noe nytt. Det er bare nye navn på gamle og tradisjonelle måter å lede på. De fleste store ledere bruker verdiledelse i en eller annen form. De står for og appellerer til sine medarbeideres verdier og gir dem både mål, verdier og i mange tilfeller også moralske retningslinjer. Store religiøse ledere som Jesus, Muhammed og Buddha har ved hjelp av verdiledelse ledet sine tilhengere i århundrer og årtusener etter sin egen død. Også ledere av mindre format kan styre ved hjelp av verdier. Dette er kanskje den mest naturlige måte å lede på. Vi har alle gjennom livet blitt påvirket av de verdier som er formidlet til oss av mennesker vi har møtt gjennom oppveksten, i voksen alder eller via litteraturen og film. De kan fortsette å lede oss ved hjelp av disse verdiene i mange år etter møtet og i noen tilfeller gjennom hele vårt liv. Såkalt karismatiske ledere bruker ofte verdistyring i stor grad. De appellerer til våre grunnleggende verdier. Aktivt bruk av verdigrunnlag og de etiske retningslinjer er antakelig den vanligste, enkleste og mest effektive form for verdistyring. Verdiregnskap kan være et meget effektivt hjelpemiddel i verdistyring. Henri Werring sier det slik:
3 Verdihierarkiet Alle verdier er ikke like viktige. Hvilke verdier vi anser som viktigst, avhenger av vår virkelighetsoppfatning og vår tro forøvrig. Et eksempel på et verdihierarki som kan brukes i arbeidslivet er:
Mange vil ha et annet verdihierarki enn dette. For de som tror på en religion, kan denne religionens mål og verdier være øverst i verdihierarkiet. For de som har en tro eller ideologi hvis mål er å gjøre det beste for flest mulig mennesker, kan verdiene knyttet til disse målene være øverst i verdihierarkiet. For de som har egoisme som sin fremste ideologi, kan egen fordel og vinning være de fremste verdier. Alle ledere praktiserer verdiledelse i en eller annen form. Det betyr at vi alle forsøker å virkeliggjøre de verdiene vi selv mener bør virkeliggjøres på vår arbeidsplass. Vi signaliserer også, bevisst og ubevisst, hvilke verdier vi står for og praktiserer. Spørsmålet vi derfor bør stille oss, er hvilke verdier vi styrer oss selv og våre medarbeidere etter og hvordan vi gjør det.
4 Verdiledelse i praksis 4.1 Klargjør og bruk verdihierarkiet Verdihierarkiet over viser også hvordan verdiledelse kan gjennomføres i praksis. Bedriften kan utarbeide og klargjøre de syv punktene i verdihierarkiet. Dette vil gi et solid fundament for verdistyringen. I tillegg må den enkelte leder og medarbeider konkretisere hva dette i praksis betyr i deres daglige arbeid. 4.2 Verdilede dine medarbeidere For å bruke verdiledelse på en god måte, bør du sette opp det verdihierarkiet som gjelder for din ledelse. En måte å gjøre dette på, er:
Rekkefølgen kan gjerne være en annen enn denne. Kanskje foretrekker du først å identifisere de situasjonene der du mener det er viktigst å bruke verdiledelse. Eller kanskje du først vil klargjøre dine egne verdier og rangere disse i form av et verdihierarki. 4.3 Verdilede bedriften For en bedrift som vil styrke sin verdiledelse, kan følgende framgangsmåte brukes:
I tillegg er det en mengde andre organisasjonsmessige tiltak som kan inngå i verdiledelse. Visjoner og en helhetlig strategi er nødvendig for å få til god verdiledelse.
5 Verdigrunnlag og verdiregnskap 5.1 Verdigrunnlag Mange organisasjoner har skriftlige verdigrunnlag. Disse kan også bli kalt etiske retningslinjer eller etisk grunnlag. Verdigrunnlaget kan også inngå i visjoner, måldokumenter, plandokumenter, mål- og formålsdokumenter, strategiske planer etc. Norske bedrifters verdigrunnlag Hva skriftlige verdigrunnlag er, hva de inneholder og hvordan de utformes, kan best illustreres med eksempler fra aktuelle verdigrunnlag. Norske bedrifters verdigrunnlag handler om forholdet til: 1 Samfunnet 2 Bedriften 3 Eierne 4 Ansatte 5 Kunder 6 Konkurrenter 7 Miljøet 8 Andre Verdigrunnlagene kan legge forskjellig vekt på forskjellige verdier, de kan uttrykke seg forskjellig og de kan være forskjellige i hvor detaljerte de er. Likevel går det en klar linje gjennom verdigrunnlagene. Dette gir et godt inntrykk av hva som i dag er de verdier som mange norske bedrifter ønsker å følge. Det er et stort samsvar mellom forskjellige bedrifters verdigrunnlag. Det er også stort samsvar mellom offentlige og private organisasjoners verdigrunnlag. Innledningen/generelt Mange verdigrunnlag starter med en innledning. Denne forteller hva verdigrunnlagene er ment å være og hvorfor organisasjonene vil ha skriftlige verdigrunnlag. Sitatene illustrerer også at verdigrunnlaget kan være et praktisk hjelpemiddel til å nå bedriftens forretningsmessige mål.
1 Samfunnet De fleste bedrifter ser det som en del av sin oppgave å ivareta samfunnet og samfunnets interesser. De gir uttrykk for at samfunnet er et fellesskap der bedriftene inngår. Sitatene illustrerer dette.
2 Bedriften Alle verdigrunnlag tar med forholdet til bedriften. De ansatte har forpliktelser overfor sin arbeidsgiver. Ikke bare å utføre den jobb de er ansatt for, men også andre former for etiske forpliktelser. Sitatene illustrerer hvordan verdigrunnlag kan slå fast ønskene om hvordan bedriften skal være og de ansattes ansvar for å bidra til dette.
3 Eierne Sitatene viser at bedriftene har et ansvar overfor sine eiere. aksjonærene. Saga Petroleum Vi må tjene nok penger over tid til å kunne gi en tilfredsstillende avkastning på investert kapital. Derfor må vi drive kostnadseffektivt med strenge krav til kvalitet og sikkerhet. Statoil Lønnsomhet og soliditet skal være det grunnleggende for all vår
virksomhet. Vi kan best sikre oss tilførsel av egenkapital ved å være et attraktivt,
langsiktig investeringsobjekt for våre eiere. Dette er en viktig forutsetning
for at konsernet kan opprettholde sin handlefrihet. Konsernet er avhengig av seriøse og ansvarlige eiere som tenker langsiktig
og har en forståelse for forskningens vesen. Det siste sitatet viser også at det kan stilles krav til eierne utover det at de stiller sin kapital til rådighet. 4 Ansatte Verdigrunnlagene slår klart fast at bedriftene oppfatter seg å ha et ansvar for sine ansatte som går langt utover det å betale dem lønn for deres arbeid. Verdigrunnlagene illustrerer også at det ligger en grunnleggende virkelighetsforståelse, inkludert et positivt menneskesyn, som et fundament for verdigrunnlagene og bedriftenes virksomhet.
5 Kunder Da de fleste bedrifter lever av sine kunder, er det ikke overraskende at kundene har en viktig plass i mange verdigrunnlag. Her er etikkens nytteverdi åpenbar. Via å opptre på en god måte overfor kundene, skal en også tiltrekke seg og beholde kunder.
6 Konkurrenter Konkurrentene har ikke en så framtredende plass i verdigrunnlag som kunder, eiere og ansatte. Men mange verdigrunnlag slår fast at en høy etikk også gjelder i forholdet til konkurrenter.
7 Miljøet De fleste bedrifter har i dag ansvaret for miljøet som en del av sitt etiske ansvar.
8 Andre Enkelte verdigrunnlag tar også forholdet til andre enn de gruppene som er nevnt i punkt 1 til 6.
5.2 Regnskap over verdier Verdiregnskapet er et regnskap over de verdiene som vanligvis ikke kommer fram i det økonomiske regnskapet. Det kan også vise oss ting som kan ha stor økonomisk betydning, før disse blir synlige i de økonomiske regnskapstallene. Hvor fornøyde våre ansatte, kundene og leverandørene er med vår bedrift, kan ha avgjørende betydning for bedriftens økonomiske framtid. Det kan også kunnskaps- og kompetansenivået, eller i hvilken grad vi er i stand til å imøtekomme framtidige miljøvernkrav. Et verdiregnskap kan omfatte den type data som kan komme fram ved dialoger og spørreundersøkelser. I tillegg kan vi også ta med andre typer data, for eksempel antall kursdager pr. ansatt, utslippsmengder av skadelige stoffer, måling av fysiske arbeidsforhold som lys, varme og luftkvalitet osv. Et verdiregnskap kan i prinsippet (og i praksis) brukes til å kvantifisere de fleste verdier en organisasjon ønsker å virkeliggjøre. Er det en verdi å spare ressurser, kan det inngå målinger av strømforbruk, bensin og olje, papir og blyanter, datamaskiner osv. Er det en verdi å ivareta de ansattes helse, kan oversikter over sykefraværet, antall skader osv. inngå. Verdiregnskapet er en metode og en prosess der organisasjonen står fritt til å velge innhold, hvilke interessenter som skal tas med og hvilke prosesser som skal følges. 5.3 Verdigrunnlag og verdiutsagn Vanligvis vil verdiregnskapet være et regnskap for i hvilken grad bedriftens verdigrunnlag er oppfylt. I verdiregnskapet vil vi konkretisere verdigrunnlaget i mer detalj. Det betyr å sette opp helt konkrete utsagn som kan gi en pekepinn på i hvilken grad vi har virkeliggjort verdiene i verdigrunnlaget. Eksemplene under viser noen spørsmål som kan gå inn i et verdiregnskap. Spørsmål til kunder
Spørsmål til ansatte
5.4 Verdiregnskapets formål og bruk Før vi tar i bruk verdiregnskap, bør vi klargjøre hva vi ønsker å bruke det til og hvordan. Et verdiregnskap kan gjøres svært omfattende og ressurskrevende. På den annen side kan vi også lage nyttige verdiregnskap med relativt liten ressursbruk. Verdiregnskap og prosessene i forbindelse med dette, kan brukes til følgende:
Arbeidet med verdiregnskapet gir oss mulighet til å igangsette prosesser internt i bedriften som kan være nyttige for samarbeidsforhold, utvikling av menneskelige og andre ressurser og det meste annet som foregår i bedriften. Verdiregnskapet gir oss mulighet til å få en nærmere kontakt med de aktører som er interessenter i bedriften, og dermed til å bruke disse til bedriftens beste. 5.5 Verdiregnskapets prosess Verdiprosessen i forbindelse med verdiregnskapet inneholder følgende hovedtrinn:
6 Visjoner Visjoner og verdier henger uløselig sammen. Bedrifter som har suksess over lang tid kjennetegnes ved at de har noen grunnleggende verdier som deles av de ansatte og som ikke endrer seg med tid. Disse verdiene er kjernen i både visjonen og strategien. Med visjon mener vi ofte et bilde av noe vi ønsker eller en situasjon vi ønsker skal inntreffe. Det kan ofte være et bilde i utvidet forstand slik at det også inneholder lyder, lukter, stemninger og følelser. Visjonen kan synliggjøres i form av et bilde som vi kan tegne eller ha inne i oss. Ytre sett er en visjon et uttrykk for et ønske. En sterk visjon er et uttrykk for våre verdier, håp og drømmer. I dag er det utviklet en rekke forskjellige metoder for å bygge opp og bruke visjoner i en bedrift, se for eksempel Forsth og Nordvik (1995a og 1995b).
7 Strategi
Strategi er helhetlig plan og handling Vi tar for oss strategi ut fra etikkens betydning for strategien. Dette kan illustreres med følgende figur:
Figur: Strategi og verdier Ordet strategi kommer fra det greske ordet stratos som betyr hær (egentlig betydde stratos en vert). Fra ordet stratos kommer ordet strategos som betyr general. Ordet strategi ble først brukt av den franske militærforfatter Maizeroy på 1700-tallet. Mintzberg og Quinn (1991) definerer strategi slik: "En strategi er mønsteret eller planen som integrerer organisasjonenes hovedmål, politikk og handlinger til et sammenhengende hele." En annen definisjon er slik: "Strategi er helhetlig planlegging og handling som sikter mot optimal bruk av tilgjengelige ressurser for å nå planlagte mål." Etikken gjennomsyrer mange deler av strategien. Etikken kommer inn i strategien på følgende måter:
Etikk er noe mer enn å være et strategisk verktøy. Men etikk kan også oppfattes som et strategisk verktøy. Det betyr at etikken kan brukes aktivt som et hjelpemiddel både i den helhetlig planlegging og handling og i mange delplaner, handlinger og aktiviteter innenfor helheten. Strategiens hjerte For over to tusen år siden skrev Sun Tzu i sin legendariske bok "Krigens kunst":
En mer moderne måte å uttrykke det samme på er: En god leder er en som liker å se menneskene rundt seg blomstre. Ut fra dette og det som er gjennomgått i denne artikkelen, er etikken strategiens kjerne. Litteratur Forsth, L.R.: Verdiledelse - Etikk og lederskap, Aquarius Forlag, Kommer 1999 Forsth, L.R. og Nordvik, B.: Building a Vision - A Practical Guide, Creativity and Innovation Management, Vo. 4, Nr. 4, December 1995 Forsth, L.R. og Nordvik, B.: Kreativ undervisning, Aquarius Forlag, 1995b Mintzberg, H., Quinn, J. B.: The Stategy Prosess, Prentice-Hall, New Jersey, USA, 2. utg. 1991Werring, H. og Forsth, L.R.: Næringslivsetikk i praksis, Kommer 1999 |