Kreativitet er medfødt
Kreativiteten er medfødt. Vi er alle kreative.
Men kreativitet er ikke noe uforanderlig. Det viser seg at kreativiteten kan variere i løpet av livet.
Den kan økes og den kan minkes.
Beskrivelsen er tatt fra boka:
Kreativ undervisning
av Leif-Runar Forsth og Bodil Nordvik
|
Kreativiteten kan økes
Torrance har gjennomgått 308 rapporter om forsøk på å øke kreativiteten hos skoleelever og studenter.
Undersøkelsen viste at forsøk på å øke kreativiteten lykkes i ca. 70% av tilfellene.
Hvor vellykket
forsøkene var, avhang svært av hva slags undervisningsopplegg som ble fulgt og hva slags kreative metoder som ble brukt. Suksessprosenten varierte fra 42% til 92%.
De beste resultatene ga metoden CPS - Creative Problem Solving.
Opplæring i bruk av CPS førte til en økning av kreativiteten i omtrent 90% av tilfellene. |
Ikke alle forsøk lykkes
Snur vi på tallene, viser undersøkelsen at forsøk på å øke kreativiteten mislykkes i 8% til 58% av tilfellene.
Undersøkelsen viser klart at det er mulig å øke kreativiteten.
Men den viser også at vi ikke er sikret å øke kreativiteten selv om vi forsøker på dette.
I praksis betyr dette at velmente forsøk i skolen på å øke elevenes kreativitet, dessverre ikke er garantert å lykkes. De kan til og med virke mot sin hensikt.
|