Kreativ prosess: Kongsbergmarken
		På denne oppgaven ble det brukt en tilpasset avledning av CPS (Creative 
		Problem Solving).  
			CPS er ikke bare en metode for kreativitet og problemløsning. Det er også en effektiv måte for å trene elevene i målrettet tenkning. 
Det er selvsagt bra om elevene klarer å lære CPS eller en modifisert utgave av denne. Men det er ofte enda bedre om læreren selv behersker denne metoden så godt, at han eller hun kan bruke prinsippene og tilpasse dem sin egen måte å undervise på, slik flere av de 
andre eksemplene viser. 
Læreren gir instruksjoner og leder elevene gjennom oppgaven. Vi skal illustrere litt av dette. 
		  
			  
			  
			 | 
			
			CPS til å lage skuespill
Utgangspunkt eller situasjon
I utgangspunktet forklarer læreren elevene at de er beboere i en liten landsby som er blitt herjet av en storm.  
			Han gir også noen andre instrukser etter hva han synes er nødvendig. 
Fakta
Her ber læreren elevene om å komme med forslag til en beskrivelse av situasjonen. 
			Læreren kan gjerne gi noen eksempler selv som forklarer hva han mener. For eksempel: 
			
				- Stormen har herjet landsbyen vår.
 
				- Mange hus er blåst ned.
 
				- Gjerdet rundet landsbyen er ødelagt.
 
				- Det er vann nesten overalt.
 
			 
Problem
På tilsvarende vis som i faktafasen gir læreren først instruksjon og slipper så elevene til. Dette kan føre til utsagn som for eksempel: 
			
				- Vi har ikke noe sted å sove.
 
				- Hvor skal vi sove i natt?
 
				- Hvordan skal vi komme unna de ville dyrene?
 
				- Hvordan skal vi få bygget opp hjemmene våre?
 
				- Hvordan skal bakeren få bakt sitt brød?
 
			 
			Idé
			Igjen vil læreren gi dem instrukser og holde 
			dem i gang hvis de skulle stoppe opp. Eksempler: 
			
				- 
				
La oss sette opp et gjerde.  
				- 
				
Vi deler oss inn i arbeidslag.  
				- 
				
Noen bør lage maten.  
				- 
				
Noen bør snekre opp tak mot regnet.  
			 
			Bearbeiding
			Igjen vil læreren gi sine instrukser og lede 
			elevene videre. Bearbeidingen betyr her å lage forslag til hvordan 
			ideene skal gjennomføres. I vårt skuespill består dette av at 
			aktørene kommer med utsagn om dette. For eksempel: 
			
				- 
				
Per, Arne og Kari samler inn redskap.   
				- 
				
Etter at de har gjort det, får de med seg 
				tre andre og setter i gang snekring av nytt gjerde.  
				- 
				
Osv osv.  
			 
			På denne måten kan vi gå igjennom en prosess 
			som både lærer elevene å tenke systematisk, målrettet og 
			strukturert, samtidig som den kan gi et morsomt resultat. Den siste 
			bearbeidingen kan gjerne gjøres ved andre metoder enn CPS. Elevene 
			kan velge ut blant forslagene som er kommet fram og lage et lite 
			skuespill.  
			Skuespillet kan bygges opp etter samme system 
			som prosessen. Vi kan da lage det ved å finne replikker og 
			handlinger til hvert av trinnene. Først til situasjon, så til fakta 
			osv. De kan gjerne deles inn i grupper som tar hver sin del av 
			skuespillet. Til slutt kan skuespillet framføres.  | 
			
			Vurdering av kreativ prosess
			Fin modifisert CPS
			Eksemplet viser en fin tilpasning av CPS til oppgaven og elevene.
			 
			Trinnene i CPS er færre enn standardutgaven. Innholdet i trinnene 
			er også modifisert. 
  |