Ideene om at menneskenes moral har sitt sidestykke hos dyrene, finner en
allerede hos Aristoteles (Lennox, 1999:10). Aristoteles mener:
"at noen ting som er til stede i andre dyr er de samme, eller ganske
like, og andre er analoge" til de vi finner hos mennesker.
Dagens evolusjonsetikk kan føres tilbake til Spencers arbeider i 1850-årene,
(Nitecki, 1993:3). Den fikk fart med Darwins utviklingslære.
Barash (1979:64) forteller om præriehunder som varsler hverandre om fare. For
den hunden som varsler, er det fordelaktig å springe unna og gjemme seg og la
fienden i stedet ta en annen. Studier av sjimpanser viser at de kan ha en
relativt velutviklet rettferdighetssans, (Waal, 1982:67). Det er også vel kjent
at sjimpanser tar vare på familien for eksempel ved å skaffe mat til
familiemedlemmer, (Goodall, 1986:60). Både Goodall (1986:93) og Waal (1982:97)
forteller at sjimpanser har sosiale regler for hvem de kan parre seg med og
ikke.
Trivers (1971:79) mener at det vil være en fordel for et individ å ha gener
som gjør at det samtidig kan oppføre seg slik at det høster fordel av å leve i
en flokk og samtidig kan ivareta sine interesser uten hensyn til andre. Men
dette vil på sikt gå utover arten som art. Ifølge denne form for
utviklingsteori, må arten da utenfor sin overlevelse utvikle evnen til å avsløre
denne type individer og å utstøte dem fra flokken. Dette skal da være grunnen
til at mennesket har utviklet en meget komplisert og avansert mental evne. Det
er også spekulert på om dette er årsaken til at mange reagerer med så sterkt
sinne på hykling og falskhet.
Povinelli og Godfrey (1993:309) konkluderer med at sjimpanser deler mange
intellektuelle ferdigheter med menneskene. Sjimpanser kan attributtere
hensikter, roller og kanskje kunnskap.
Churchland (1998:236) mener at evolusjonen kan ha gitt oss en hjerne der
visse moralske reaksjons- og handlingsmønstre kan være innebygget:
"En person som har internalisert menneskets moralske kunnskap er en mer
mektig, effektiv og ressurssterk skapning."
Evolusjonsteorien om moralens opprinnelse støttes av det faktum at de fleste
menneskelige samfunn har visse felles moralregler, (Singer, 1994:6).
Ruse (1999:198) gjennomgår utviklingen av evolusjonsetikken i det tyvende
århundre og drøfter spesielt Julian S. Huxleys og George G. Simpsons bidrag.
Huxleys syn kan illustreres med følgende sitat: "Fra det evolusjonære synspunkt
kan menneskets mål (destiny) oppsummeres meget enkelt; det er å virkeliggjøre
maksimum framskritt på minimum tid", (Ruse, 1999:207). Huxley mener at
evolusjonsetikken også er normativ,
"Mennesket har en moralsk plikt til å pleie og fremme den evolusjonære
plan", (Ruse, 1999:206).
Simpsons syn på evolusjonsetikken kan illustreres med følgende sitater:
"Evolusjonsprosessen er i seg selv ikke-etisk ... men mennesket, med sin
etiske sans, er et produkt av evolusjonen", (Ruse, 1999:216).
Det er en viktig forskjell mellom Huxley og Simpson. Huxley ønsket å begrunne
en normativ etikk ut fra evolusjonen. Simpson mente at etikkens evolusjonære
opphav ikke medførte noen normative fakta. Han mente at vårt individuelle ansvar
gjør at vi kan handle i overensstemmelse eller i motstrid med vår etiske
biologiske arv.
Kampen for overlevelse betydde ikke bare konkurranse, men også samarbeid. En
observasjon som ble sterkt framhevet av Krapotkin i 1902, (Urbanek, 1993:326).
Ruse (1993) selv mener at i det minste noen etiske disposisjoner er utviklet
evolusjonært. Dette kan i seg selv gi en grunn til å følge våre genetiske etiske
disposisjoner, fordi det å ikke følge dem kan føre til psykiske og sosiale
belastninger. Han sier også at selv om evolusjonetikken ikke kan vise at dens
moral er objektiv, så får vår biologi oss til å tro at moralen er objektiv,
(Ruse, 1999:218). Dette er imidlertid en illusjon våre gener gir oss for å gjøre
oss til suksessrike samarbeidspartnere.
Woolcock (1999:276) mener at evolusjonsetikken ikke gir noen "altruistisk
garanti". Det motsatte kan like godt være et resultat av evolusjonen. Det
smarteste evolusjonsmessig kan være å late som en er altruistisk samtidig som en
i virkeligheten opptrer egoistisk. Woolcock mener at evolusjonsetikken like
gjerne kan føre til en moralsk oppløsning som styrking: Når mennesker, ut fra
evolusjonsetikken forstår at det ikke finnes objektive normative sannheter,
hvorfor skal de da opptre etisk? Evolusjonsetikken kan derfor ikke bli noen
erstatning for tidligere tiders religiøse begrunnelser for etikken. Allerede
Hume påpekte vanskeligheten i å slutte fra "er" til "bør". Som illustrert over
for Huxley, forsøker enkelte evolusjonsetikere å slutte fra evolusjonære "er"
til normative "bør". Woolcock mener at dette blir begrunnelser liknende appell
til Guds vilje.
McShea og McShea (1999:307) har en mer moderat utgave av evolusjonsetikken.
De mener at hver art, også mennesket, har utviklet evolusjonsmessig en
følelsesprofil, dvs. et repertoar av mulige følelser eksemplarer av arten kan
føle. "Og fordi følelsesprofilene varierer lite blant mennesker, er det god
grunn til å tro at enighet om verdier, om ønsker og behov, er mulig mellom
enkeltmennesker og på tvers av kulturer," mener McShea og McShea (1999:325).
Richards (1993:113) mener at det som er genetisk utviklet, er de sosiale
instinkter sammen med en moralsk sans. Sammen gir disse moralske dyr. Han
konkluderer derfor at vi også kan ha et evolusjonsetisk "bør", under
forutsetning at vi godtar det beste for samfunnet som et utgangspunkt.
Nitecki (1993:21) mener også at mye av vanskelighetene i debatten om
evolusjonsetikken skyldes at den berører grunnleggende spørsmål om hva og hvem
mennesket er. Hva er det å være et menneske? Hva er det å være menneskelig?
Moderne filosofisk debatt om evolusjonsetikk har ikke løst motsetningene, de har
bare endret seg.
I arbeidet med dette essayet har jeg brukt følgende litteratur:
Alexander, R.D.: Biological Considerations in the Analysis of Morality,
Artikkel i Nitecki og Nitecki (1993)
Aristoteles: Ethics, Penguin Books, London, 1976
Aristoteles: Retorik, Museum Tusculanums Forlag, København, 1983
Asheim, I.: Mer enn normer, Universitetsforlaget, Oslo, 1994
Axelrod, R.: The Evolution of Cooperation, Basic Books, USA, 1984
Barash, D.: The Whisperings Within, Harper and Row, USA, 1979.
Her tatt fra Singer (1994)
Bateson, M.C.: Purpose, Gender and Evolution, Artikkel i Nitecki og
Nitecki (1993)
Beauchamp, T. L.: Philosophical Ethics, McGraw Hill, USA, 1991
Bentham, J.: Introduction to the Principles of Morals and Legislation,
Kap. I-IV, 1789.
Her tatt fra Warnock, M. (Redaktør): Utilitarianism, Collins, London, 1967
Bibelen, Bibel Forlaget, Nesbyen, 1997
Brinkmann, J.: Næringslivsetikk, Tano, Oslo, 1993
Churchland, P.M.: The Neural Representation of the Social World,
Artikkel i Danielson (1998)
Cold, B., Kolstad, A. og Larssæther, S.: Aesthetics, Well-being and Health,
Norsk Forum, Oslo, 1998
Danielson, P.A.: Introduction, Artikkel i Danielson (1998)
Danielson, P.A.: Evolutionary Models og Co-operative Mechanisms:
Artificial Morality
and Genetic Programming, Artikkel i Danielson (1998)
Danielson, P.A. (Redaktør): Modeling rationality, morality and evolution,
Oxford University Press, Oxford, 1998.
Danielson, P.: Artificial Morality, Routledge, London, 1992
Darwin, C.: The Origin of the Moral Sense, 1871. Her tatt fra Singer
(1994)
Dawes, R.M.: Rational Choice in an Uncertain World,
Harcourt, New York, USA, 1988
Elster, J.: Nuts and Bolts for the Social Sciences,
Cambridge University Press, USA, 1989
Elzanowski, A.: The Moral Career of Vertebrate Values,
Artikkel i Nitecki og Nitecki (1993)
Fox Keller, E. og Ewing, M.: The Kinds of "Individuals" One Finds in
Evolutionary
Biology, Artikkel i Nitecki og Nitecki (1993)
Frederick, W. C.: The Moral Authority of Transnational Corporate Codes,
Journal of Business Ethics 10: 165-177, 1991
Gauthier, D.: Morals by Agreement, Clarendon Press, Oxford, 1986
Getz, K. A.: International Codes of Conduct: An Analysis of Ethical
Reasoning,
Journal of Business Ethics 9: 567-577, 1990
Gewirth, A.: How Ethical Is Evolutionary Ethics?, Artikkel i Nitecki
og Nitecki (1993)
Goodall, J.: The Chimpanzees of Gombe, Harvard University Press, USA,
1992.
Her tatt fra Singer (1994)
Hobbes, T.: Leviathan, 1651. Her tatt fra Morgan (1996)
Huberman, B.A. og Glance, N.S.: Beliefs and Co-operation, Artikkel i
Danielson (1998)
Hume, D.: A treatise of Human Nature, 1739 og 1740. Her tatt fra
Morgan (1996)
Kant, I. (Redaktør: E. Storheim): Moral, politikk og historie,
Universitetsforlaget, Oslo, 1983
Kim, J.K.: Philosophy of Mind, Westview Press, Colorado, USA, 1998
Kollock, P.: Transforming Social Dilemmas: Group Identity and Co-operation,
Artikkel i Danielson (1998)
Küng, H. og Kuschel, K. J.: A Global Ethic, SCM Press Ltd, München,
1993
LaCasse, C. og Ross, D.: Morality's Last Chance, Artikkel i Danielson
(1998)
Lennox, J.G.: Aristotle on the Biological Roots of Virtue: The Natural
History of Natural
Virtue, Artikkel i Maienschein og Ruse (1999)
Maienschein, J.M. og Ruse, M. (Redaktører): Biology and the Foundation of
Ethics,
Cambridge University Press, Cambridge, 1999
Marinoff, L.: The Failure of Success: Intrafamilial Exploitation in the
Prisoner's
Dilemma, Artikkel i Danielson (1998)
McGinn, G.: Evolution and the Basic of Morality, 1979. Her tatt fra
Singer (1994)
McShea, R.J. og McShea, D.W.: Biology and Value Theory,
Artikkel i Maienschein og Ruse (1999)
Mellemseter, L.O.: Kronikk i Aftenposten om Turneringsteorien,
31.7.1997
Morgan, M. L. (Redaktør): Classics of Moral and Political Theory,
Hackett, USA, 1996
Nagel, T.: What Is It Like to Be a Bat? Phil.Rew. LXXXIII, 4 (October
1974):435-60.
Her tatt fra Kopisamling til Filosofi grunnfag, Oslo, 1999
Nagel, T.: The Absurd, Fra Mortal Questions, Cambridge
University Press, Cambridge,
1979, pp. 11-23. Her tatt fra Kopisamling til Filosofi grunnfag, Oslo, 1999
Nitecki, M.H.: Problematic Worldviews of Evolutionary Ethics,
Artikkel i Nitecki og Nitecki (1993)
Nitecki, M.H. og Nitecki, D.V. (Redaktører): Evolutionary Ethics,
State University of
New York Press, Albany, USA, 1993.
Orians, G.H. og Heerwagen, J.H.: Evolved Responses to Landscapes,
1992.
Her tatt fra Cold et. al. (1998)
Platon: Staten (Republikken). Her tatt fra Morgan (1996)
Povinelli, D.J. og Godfrey, L.R.: The Chimpanzee's Mind: How Noble in
Reason?
How Absent of Ethics?, Artikkel i Nitecki og Nitecki (1993)
Richards, R.J.: Birth, Death and Resurrection of Evolutionary Ethics,
Artikkel i Nitecki og Nitecki (1993)
Richards, R.J.: Darwin's Romantic Biology: The Foundation of His
Evolutionary Ethics,
Artikkel i Maienschein og Ruse (1999)
Ross, W.D.: The Right and the Good, Clarendon Press, Oxford, 1930.
Her tatt fra Beauchamp (1991)
Rousseau, J. J.: Samfundspagten, Rhodos, København, 1987
Ruse, M.: The New Evolutionary Ethics, Artikkel i Nitecki og Nitecki
(1993)
Ruse, M.: Evolutionary Ethics in Twentieth Century: Julian Sorell Huxley
and George
Gaylord Simpson, Artikkel i Maienschein og Ruse (1999)
Russel, B.: The Value of Philosophy, Fra The Problems of Philosophy,
Oxford University Press, 1969. Her tatt fra Kopisamling til Filosofi
grunnfag,
Oslo 1999
Schmidtz, D.: Moral Dualism, Artikkel i Danielson (1998)
Singer, P. (Redaktør): Ethics, Oxford University Press, Oxford, 1994
Skyrms, B.: Mutual Aid: Darwin Meets The Logic of Decision,
Artikkel i Danielson (1998)
Slobodkin, L.: The Complex of Questions Relating Evolution to Ethics,
Artikkel i Nitecki og Nitecki (1993)
Sober, E.: Evolutionary Altruism, Psychological Egosim, and Morality:
Disentangling
the Phenotypes, Artikkel i Nitecki og Nitecki (1993)
Sober, E.: Three Differences between Deliberation and Evolution,
Artikkel i Danielson (1998)
Stangeland, T.K., Forsth, L.R. og Solem R.: Den norske nasjonale Earth
Charter
komités hjemmeside, Oslo, 1999: www.earthcharter-norge.com
Talbott, W.J.: Why We Need a Moral Equilibrium Theory, Artikkel i
Danielson (1998)
Trivers, R.: The Evolution of Resiprocal Altruism, 1971. Her tatt fra
Singer (1994)
Urbanek, A.: Evolutionary Origin of Moral Principles,
Artikkel i Nitecki og Nitecki (1993)
Williams, P.A.: Can Beings Whose Ethics Evolved Be Ethical Beings?,
Artikkel i Nitecki og Nitecki (1993)
Woolcock, P.G.: The Case against Evolutionary Ethics Today,
Artikkel i Maienschein og Ruse (1999)
Waal, F.de: Chimpanzee Politics, 1982. Her tatt fra Singer (1994)